The Animation Station (8 / 14 steg)
Steg 8: GrabWebcam: webbkamera Input och Output
grabWebcam är en lappat att (du gissade rätt) griper videon från en webbkamera. Den väljer en webbkamera från en lista, öppnar webbkameran, anger måtten på input video och skickar användbara video data till andra lappat inom max.
Noterade bilden här förklarar alla delar, men hela är centrerad på jit.qt.grab. Denna objet digitaliserar video från någon extern källa som är ansluten till Max. När det gäller animation stationen använder jag en av tre webbkameror i taget:
- Logitech Webcam c930e (1): webbkamera ansluten till golvet i fallet, pekade mot den vertikala ytan av syke. Här är för att fånga 3D-objekt. För Scarths prestanda använde jag windup leksaker.
- Logitech Webcam c930e (2): webbkamera ansluten till övre baren, pekade nedåt på golvet i syke. Denna kamera är främst för 2D objekt (som de kartong cutouts jag använde för Scarths prestanda), men du kan fånga 3D-objekt i en top-down vy för.
- Logitech Webcam c930e (3): webbkamera ansluten till övre baren, pekade mot modellen. Ibland är det klokt att fånga den eller de person på scenen och projektet att filmer. Det kan bli en intressant del av sammansättningen och också tjäna till att Visa utförare till publiken i ryggen rummet.
För att skicka video till klippet grabber, klickar du på getinputlist meddelandet, getdevlist meddelandet, slå på qmetro, Välj en kamera från umenu, och klicka på Öppna meddelandet. Denna serie av åtgärder kommer att fånga video från valda kameran (standardstorlek 720 X 480) och skicka den till jit.window och cameraOne produktion för användning i andra lappat.
Jag designade detta projekt så att detta patcher kommer att växla mellan ingångarna istället för att ha alla tre öppna som ingångar samtidigt. Dell Precision M3800 arbetsstation är kraftfull nog att ha alla tre öppna samtidigt utan att skapa någon fördröjning, och detta kan vara användbart om klippen som skapas kräver omedelbar övergång från levande indata som registreras, t.ex.