Total Recall - Arduino Simon Says på steroider! (2 / 6 steg)
Steg 2: Lägga till LCD-skärmen
Nu var jag redo att räkna ut var att ansluta min LCD. Med tanke på de flesta av mina digitala I/O stift var tagna jag var tvungen att räkna ut vart jag skulle ansluta LCD. Jag ville hålla så många LCD sladdar så nära varandra som möjligt. Detta gör det lite lättare att felsöka eventuella problem. Jag ville också att flytta lysdioder och knappar runt. Detta skulle bara lägga till huvudverk uppdatera koden. Så jag bestämde mig att placera LCD på Analog In stiften. Analog stiften kan användas som Digital I/O pins. Är utsedda enligt följande:
- Analog 0 = Digital 14
- Analog 1 = Digital 15
- Analog 2 = Digital 16
- Analog 3 = Digital 17
- Analog 4 = Digital 18
- Analog 5 = Digital 19
Jag kunde inte sätta alla LCD stiften över analogt potten orsak jag behöver fortfarande Analog pin 0 för randomisering av singleplayer spel. Så LCD är kopplad enligt följande:
- RS stift till D13
- E stift till D12
- D4 stift till D16
- D5 stift till D17
- D6 stift till D18
- D7 stift till D19
- V0 bundna till en pott till kontroll ljusstyrka
- GRD och R/W knutna till marken
- VCC till + 5V
Du kan gå tillbaka till den Arduino Simon säger Instructable om inställningen av resten av hårdvaran. Den enda förändringen gjorde var att flytta högtalaren till stift 6. Jag hoppas Fritzing bilden hjälper till att klara upp missförstånd kan finnas i ledningarna. Jag gick vidare och bifogat Fritzing fil om du behöver en bättre titt på diagrammet. Du kan också gå tillbaka till min egen stora teckensnitt för 16 x 2 LCD-skärmar för mer information om hur du konfigurerar en Hitachi HD44780 baserat 16 x 2 LCD på Arduino.