UCube: Design & Skriv 3D objekt genom att bläddra växlar (4 / 4 steg)
Steg 4: Anteckningar om att bygga din egen UCube
Mycket av kod och dokumentation finns på http://benatwork.cc - och det är där framtida uppdateringar kommer att leva tills jag har slutfört projektet nog att skriva en end-to-end handledning att skriva här.
Utan att gå in alltför detaljerat, är här väsentliga:
1. varje möjligt koordinaten (min första ombord var liten, en 4 x 4 x 4-matris, vilket innebär 64 möjliga xyz-koordinater) är en PIN-kod på din Arduino Mega (du kan använda SKIFT register också). Eftersom vi använder knappar, är de alla digitala ins.
2. du måste mappa varje pin till koordinaten på brädan (t.ex. stift 2 kan vara (0,0,0)).
3. När du kopplar in en knapp för att det klämmer fast och slå på den (t.ex. pin == hög) skicka ut koordinaterna för det klämmer fast via Serial.print uttalanden. Sätt i vissa avgränsande tecken så kan du dela upp strängen i bearbetning (jag tryckt kommatecken mellan punkterna och ett semikolon i slutet av varje xyz koordinat).
4. i bearbetning, läsa i uppsättningen av punkter med hjälp av seriell biblioteket. Dela upp strängen så att du har en mängd av diskreta xyz-koordinater och fästa dem på skärmen.
5. När du har uppsättningen 3D-koordinater, gör resten av den fancy stuff en eller flera saker med punkter.
Jag har bifogat några process bilder här bara för skojs skull. Skicka mig ett meddelande eller en kommentar här om du har några frågor eller feedback, är jag glad att svara på.