UltiFaker²Go 3D-skrivare (8 / 9 steg)
Steg 8: Firmware konfiguration
Beslutade jag använder den senaste versionen av Marlin (1.1 RC3) med ett antal ändringar för att arbeta med min layout. Jag har tagit med min Marlin filer men jag ska diskutera min konfigurationerna nedan för referens. Jag rekommenderar starkt att du använder programvaran har jag inkluderat som jag har gjort ett antal ändringar för denna bygga.
Arduinoen
Hämta den senaste versionen av Arduino och öppna Marlin skissen i mappen Marlin-RC/Marlin i den bifogade .rar arkivera. Klicka på fliken "Skiss" och sedan "Inkluderar bibliotek/hantera bibliotek". Sök efter LiquidCrystal.h och installera den senaste versionen. Du behöver detta bibliotek installerat för LCD-skärmen att fungera.
Grafik
Om du använder samma skärm som mig kan du ändra den mycket grundläggande grafiken genom att gå till fliken ultralcd_implementation_hitachi_HD44780.h och ändra vissa rader från 435 genom 504 med vad du vill kalla din skrivare. Om du behöver hjälp med detta tveka inte att kontakta mig.
statisk void bootscreen() {< br > show_bootscreen = false;
byte top_left [8] = {
B00000,
B00000,
B00000,
B00000,
B00001,
B00010,
B00100,
B00100
};
byte top_right [8] = {
B00000,
B00000,
B00000,
B11100,
B11100,
B01100,
B00100,
B00100
};
byte botom_left [8] = {
B00100,
B00010,
B00001,
B00000,
B00000,
B00000,
B00000,
B00000
};
byte botom_right [8] = {
B00100,
B01000,
B10000,
B00000,
B00000,
B00000,
B00000,
B00000
};
byte exponent_two [8] = {//this skapar en upphöjd 2 som ingår i Ultifaker2Go logotypen nedan
B00110,
B00010,
B00110,
B00100,
B00110,
B00000,
B00000,
B00000
};
lcd.createChar (0, top_left);
lcd.createChar (1, top_right);
lcd.createChar (2, botom_left);
lcd.createChar (3, botom_right);
lcd.createChar (4, exponent_two);
LCD.Clear();
#define TEXT_SCREEN_LOGO_SHIFT ((LCD_WIDTH/2) - 7)
#define TEXT_SCREEN_LOGO_SHIFT2 ((LCD_WIDTH/2) + 3)
#define TEXT_SCREEN_LOGO_SHIFT3 ((LCD_WIDTH/2) + 4)
lcd.setCursor (TEXT_SCREEN_LOGO_SHIFT, 0); LCD.Print('\x00'); lcd_printPGM (PSTR ("---")); LCD.Print('\x01');
lcd.setCursor (TEXT_SCREEN_LOGO_SHIFT, 1); lcd_printPGM (PSTR("| UltiFaker"));
lcd.setCursor (TEXT_SCREEN_LOGO_SHIFT2, 1); lcd_print('\x04');
lcd.setCursor (TEXT_SCREEN_LOGO_SHIFT3, 1); lcd_printPGM(PSTR("go|"));
lcd.setCursor (TEXT_SCREEN_LOGO_SHIFT, 2); LCD.Print('\x02'); lcd_printPGM (PSTR ("---")); LCD.Print('\x03');
Configuration.h
Fliken configuration.h inom Marlin skissen är egentligen den enda plats där du kommer att behöva göra ändringar om du vill ändra saker som standard steg/mm, hastigheter, bed utjämning, gränsbrytare, riktning, etc.
Om du vill ändra namnet på din skrivare kan du ändra linje 78.
#define CUSTOM_MACHINE_NAME "UltiFaker2Go"
Om du planerar att efter min bygga exakt sedan med alla medel använda identiska Marlin-RC filerna jag bifoga dessa instruktioner. Om du inte har använt Marlin innan och vill göra några ändringar jag skulle föreslå efter en guide som här.