UPPDATERAD: Hur du använder Mocap filer i Maya, BVH eller FBX
För dem med en FBX fil, hoppa till nästa steg.
Denna handledning är gjord för Maya 2013, men jag tror det ska funka 2010-2015.
Bra resurs för öppen källkod mocap data: Originalfilernakonverterad till BVH
Eftersom många användare har svårt med fbx omvandlare från Autodesk, har jag hittat en annan metod. Denna metod är faktiskt bättre, tror jag, eftersom det körs nativt i Maya som ett litet scriptfil som tar upp mindre utrymme och förbättrar arbetsflödet. Python-filen är en bilaga på den instructable. Om du vill installera sätter py filen i din Maya script katalog (dokument/maya/skript). Nu öppen upp Maya och i botten av ditt fönster finns det ett textinmatningsfält. Till vänster om att kommer att det säga antingen MEL eller Python. Om det står MEL, klicka på orden MEL. Nu kopiera klistra in följande i textfältet
importera bvh_importer
bvh_importer. BVHImporterDialog()
Nu kan du slå in för att köra skriptet en gång, eller helst markerar du texten du inklistrade och Mellersta mus klicka och dra texten till en hylla för att förstora på toppen som animation hyllan för snabb åtkomst.
Här är länkarna: installera instruktioner dessutom här är github där projektet ligger.
MotionBuilder arbetar också för att konvertera filer med hjälp av filen > motion-filimport och sedan exportera det som fbx.