Utforma ett keramik fartyg för 3D utskrift (2 / 6 steg)
Steg 2: Design begränsningar (vad kan göra din Design icke utskrivbara)
3D-utskrift i keramik har betydligt fler begränsningar än att skriva ut i andra material. Till skillnad från andra grafiska medier, när din keramisk form har tryckt det har precis börjat sin resa. Därefter måste vara torkad, glaserat och sparken. Någon som har arbetat med keramik innan vet att bara för att något ser bra går in i ugnen, det betyder inte att det kommer att se bra ut när den kommer ut ur torken. Här är några allmänna keramiska farhågor som keramiska nybörjare inte kanske är bekant med:
1: väggtjocklek. Med 3D-utskrifter, du allmänt vill minimera ditt material för att få den mest kostnadseffektiva Utskriften och med keramik detta är viktigt för en annan anledning. Nyckeln till att få din produkt säkert genom bränning processen är att först få lera helt torr i ett stycke, och låt det få helt uppvärmd i ett stycke. Detta innebär att dramatiska skillnader i väggtjocklek (eller ens riktigt tjocka väggar) kan orsaka problem. En tjock vägg kommer att ta mycket längre tid att torka ut än en tunn, och eftersom leran krymper när den torkar, din tunna bitar bara kan spricka av medan de tjockare som ännu inte är torra. Allmänt, sträva efter en enhetlig väggtjocklek i hela din design. Samma sak gäller för vassa kanter-de kommer att torka (och eventuellt spricka) innan resten av lappa har torkat. Kom också ihåg att glasyren kommer att lägga till tjockleken på den färdiga bit (så mycket som en millimeter på varje sida). Men även om det kommer att göra dina väggar tjockare, glasyr smält under bränning, så det inte kommer att bidra till den strukturella integriteten för din design.
2. strukturellt ljud form. Keramik är ett mycket starkt material, men när det eldas det hettas upp till en punkt där det är nästan smält. På denna punkt kan tunga otympliga strukturer sag och kollaps. Om din design är mugg-storlek eller mindre (vilket det förmodligen är), har du inte thaaat mycket att oroa sig för. Det är mycket svårare att få mycket stora fartyg att stå upp, men mindre fartyg kommer sannolikt hålla sig upprätt, även om formen deformeras (se bifogad bild). Om du har några dramatiska överhäng, eller mycket tunna väggar, kanske du vill tänka två gånger, eller åtminstone stöd dem väl. För rundade fartyg är parabler strukturellt idealisk form. Om din båt är mer än 3 eller 4 inches, skulle jag designa väggarna vara något tjockare vid basen än överst. Också, (beroende på formen på din båt) du behöver planera för det SAG lite under bränning.
3. glazable form. Slutligen, din pjäs måste ha en form som är möjligt att glasyr, och en oglaserad yta där det kan sitta i torken. Om du skulle glasyr hela ytan av en keramisk pjäs, skulle du säkring din pjäs på bränning hyllan med glasyr. Så oglaserade det betyder att du vill designa botten av din pjäs med en stabil bas som sitter på en yta som blir kvar. Om ditt objekt inte har en tydlig bas, är det troligt att det kommer att avskedas på en liten metall stativ. Detta gör att din pjäs att vara mer helt inglasade, men det kommer också att skapa varumärken som liten rynka på punkter som din bit sitter på läktaren. (Kolla bottnar i massor av kommersiella plattor och ser du vad jag pratar om.) Du måste också ha alla ytor av din design vara tillgänglig med en spruta. Till exempel, skulle en mestadels avgränsat område vara mycket svårt att dra bort. Det verkar också som en bra plats att notera att den extra ytan av glasyren kan täcka upp subtila gravyr och mönster. Kom ihåg att glasyren blir en vätska, och den kan köra och pool i fina mönster, så se till att eventuella mönster eller yta artikulation som du skapar är en djärv nog lättnad syns igenom minst en millimeter av glasyr.