Väckarklocka med Evive (4 / 5 steg)
Steg 4: Extra har: Alarm ikon på displayen
Nu vill vi sätta ett alarm symbol för att visa om larmet är på eller av. För detta måste du konvertera en "bmp" fil i hexadecimalt format som kan lagras i flash-minnet av arduino. För detta har vi använt bitmappen till HEX-omvandlare som kan laddas ner från https://sourceforge.net/projects/lcd-image-convert... . Se inställningarna för monokrom bild med inverterad bild alternativ så att "bell" form kan färgas enligt ditt val. Provet bitmappsbild fästas och hex koden för klockikon är:
Sätta en klocka på ikonstorlek: 16W * 16H
CONST unsigned char klocka [PROGMEM] = {0x01, 0x80, 0x03, 0xc0, 0x0f, 0xf0, 0x1f, 0xf8, 0x1f, 0xf8, 0x1f, 0xf8, 0x3f, 0xfc, 0x3f, 0xfc, 0x3f, 0xfc, 0x3f, 0xfc, 0x3f, 0xfc, 0x7f, 0xfe, 0x7f, 0xfe, 0xc3, 0xc3, 0xc3, 0xc3, 0x3f, 0xfc,};
Observera att matrisen har datatypen const unsigned char klocka [PROGMEM. Här innebär PROGMEM att bilden lagras i arduino flash (program) minne.
Om du vill ändra ett tecken på larm kan du ändra detta med omvandlare men se till att koden inte bör överskrida gränserna för arduino mega och bildstorlek redigeras i drawBitmap (posX, bukett, Var_namn, imageSizeX, imageSizeY, färg). Ikonen visas bara när växeln larm är 'på'.