Vägg monterbar brädspel Design för CNC Mill (2 / 15 steg)
Steg 2: Designa för CNC fräsning
Material kommer att vara ur tall på 10 mm tjock, index ditt lager av furu med 4 kvartalet tum hål på toppen och botten hörn (se figur 2.1b. Se till din CNC design är centrerad mellan dessa 4 hål!
Gör hexagoner 80mm från sida till sida. Hex kakel bör vara ca 10mm tjock.
Gör en ficka i mitten tillräckligt stor för spelet tokens (~ 26mm dia).
Kasta i vissa spår längs sidorna för de"vägen". När du monterar hex brickor kommer att dessa spår radas upp och göra en stor ficka. Vägen är ca 5mm tjock, så se till att varje groove är 2,7 mm tjock (2,7 x 2 = 5.4) och minst 2 mm djup. Se till att spåren är längre än 20 mm. Design i vissa krökning till spåren på grund av inuti vinklar.
Skapa en axel ner centrum av din design och design en ficka för baksidan av kakel djup och tillräckligt bred för magneter (6mm djup x 12,5 mm dia för magneter 5,3 mm tjock av 12,3 mm dia). Flip det design i förhållande till axel du just skapat. (Detta kommer att simulera du vända ditt material över!) (figur 2.1b)
Programmera CNC till råkopia 1000mm/min med stepover på ca 80% av din bit storlek. När sära sakta datorn ner till 600 mm/min och del bit ut i 3 passerar. Kapsla inte mer än 3 x 10 hex brickor på ett enda ark av tall som är 10mm tjock.
2.2) gränsen ramkonstruktion
Material kommer att vara Cherry 19,05 (3/4") tjock. Indexera ditt lager av körsbär med 4 kvartalet tums hål på toppen och botten. Se till din CNC design är centrerad mellan dessa 4 hål! figur 2.2 c
Gränsen lappa bör vara minst 70mm i bredd och minst 19,05 mm tjocklek (3/4") på insidan av kant stomme skall redovisa 3 hexagon brickor. Sätta i dessa spår från 2.1. Kontrollera att djupet av räffla matchar med djupet av spåret från road lappa (i detta fall 11.05mm djup)
Pussel bit lederna i fig 2.2b är faktiskt bara en massa cirklar på 10 mm diametrar The Male gemensamma bara har cirklar packade ihop vid 9.750 mm medan det kvinnliga gemensamt är bredare på 10 mm.
Kom ihåg att du har 6 gränsen ram delar. Sätta i vektorerna du ska använda för ditt upphöjda design. Om de är enkla se mönster till de speglas i utkanten av gränsen lappa. Ha kul och se till att ändarna av designen variera något än resten, men kontrollera att allt vidrör spegeln axeln. (figur 2.2e)
Skapa en axel ned mitten av din design och design i en 1mm ficka som kommer accomdate plåt. Också dra i fickorna för din magneter. Spegla din design runt axeln du skapat! Boet i vektorerna du ska använda för upp mönster. räkna 2.2d
Skapa några rader för CNC mill platser. Se till att de är ungefär en tum från sidorna av gränsen lappa. räkna 2.2d
Materialet för gränsen bildrutorna är körsbär trä, så grova snitt vid 800mm/min, steg över 80% lämnar efter sig 0,5 mm material. Mal den återstående 0,5 mm med ett sista pass på 600mm/min vid 30% stepover. Del med 4 passerar 800mm/min. Pussel bit lederna kommer att göras när materialet är att vara parted. Det bör vara den sista processen som du gör.
Om du ska V rista det upphöjda mönster medveten om att sidorna av din upphöjda mönster på en sluttning, vinkel som kommer att vara din V lite vinkel. Översta toppen av denna lutning kommer att representera den vektor som du vill göra ett upphöjt mönster av, men har du en "bas" på botten av upphöjda mönster som kommer att ha en bredd baserat på hur lång din upphöjda mönster är och diametern på din V lite. Kom bara ihåg att ta hänsyn till denna bas i steg 3 med grundläggande trigonometri.