Virtuella 3D Imaging (4 / 6 steg)
Steg 4: Kodning: visning av bilder
Nu skapa en ny tom fil och spara den.
Kopiera följande kod:
PImage img; lagrar imagesint c = 0; lagrar index
Sträng ini = "X"; butiker ursprungliga filnamn
float zoom = 1; butiker zooma värde
float vinkel = 0,0; lagrar Vridvinkel
int x = 0, y = 0; koordinaterna för placeringen av bilden i pixlar < /p >< p > void setup()
{
size(1280, 720); fönstrets storlek
frameRate(30); ränta på vilka bilder på skärmen
}
void draw()
{
Background(255); bacground färg i rgb
IMG = loadImage(ini+c+".png"); namnet på bildfilen ska lastas
Instruktioner för att rotera bilden runt center:
Översätt (bredd/2, höjd/2);
rotate(Angle*TWO_PI/360);
Översätt (- img.width/2, - img.height/2);
Scale(zoom); Zooma in och ut enligt användarindata
bild (img, x, y); Visa bilden
}
void keyPressed()
{
Switch(Key)
{
fallet "a": {
ini = "X"; X är namnet på filen i set 1
c; ändra bilden
bryta;
}
fallet skulle ': {
ini = "X"; X är namnet på filen i set 1
c ++; ändra bilden
bryta;
}
fallet "w": {
ini = "Y"; Y är namnet på filen i set 2
c ++; ändra bilden
bryta;
}
fallet ": {
ini = "Y"; Y är namnet på filen i set 2
c; ändra bilden
bryta;
}
fallet "i": vinkel ++; bryta; öka andgle
fallet "k": vinkel--; bryta; minska vinkel
fallet "+": Zooma + = 0,1; bryta; Zooma in
fallet '-': Zooma-= 0,1; bryta; Zooma ut
fallet "j": x ++; bryta; bild höger
fallet "g": x--; bryta; flytta bilden till vänster
fallet "h": y--; bryta; flytta bilden upp
fallet "y": y ++; bryta; flytta bilden
}
förhindra att namnet på filen som utom räckhåll
IF(c<0) c = 0;
annat if(c>359) c = 359;
}
Kommentarerna beskriva bearbetning av koden.
Med det kan du skapa en betraktare som hjälper dig att rotera, zooma och Visa din varje del av ditt objekt.
Du kan hämta filen View3D.pde. Den innehåller alla nödvändiga koden du behöver.