Virtuella graffiti (5 / 8 steg)
Steg 5: spray kan mottagaren
Annars använder jag bara en arduino ombord, med radiomottagare ansluten till stift 2. Detta gör det lätt att få data till en dator via USB -> seriell chip på arduino styrelsen. Om jag skulle göra en egen krets skulle jag nog använda en FTDI USB -> seriell UART-utvärderingskort.
Du behöver också en antenn ansluten till mottagaren styrelsen. Jag använde en 12cm lång bit tråd. Detta är hälften vad som rekommenderas på den här utmärkt infosida.
Ladda graffitiCanReader2.pde skiss till arduino. Med den kan drivs upp, bör du se statuslampornas på burken och styrelsens mottagaren blinkar snabbt. Varje gång kan LED blinkar, skickas ett datapaket. Varje gång mottagare styrelsen LED blinkar, ett giltigt datapaket tas emot. Om du inte ser detta då är det något upp med radiolänk. Något att prova ansluter TX av kan till RX för mottagaren med en bit tråd. Om detta inte fungerar så har du förmodligen en obalans i baud klassar av virtualwire (se koden).
Förutsatt att du har fick massor av blinkande pågår på mottagaren ombord, du bör kunna övervaka detta på din USB-seriell port. Om du övervakar den seriella porten (oftast/dev/ttyUSB0) på 57600 bör du se data spyr ut som
Fick: FF 02
Fick: FF 03
.
.
.
Det första numret är trycket, och andra är avståndet.
Nu kan du köra bearbetning och använda denna information för att göra vackra bilder!
Ladda den bifogade processing skissen (canRadioReader.pde). Starta programmet och kontrollera produktionen av programmet. Du ska få en frekvens (som talar om hur många uppdateringar per sekund mottagaren blir - du definitivt vill att detta skall vara minst 10Hz). Du får också en distans och munstycke mätning. Testa kan genom att flytta potentiometer munstycke och genom att flytta en bit av kortet framför av avstånd sensorn.
Om det är alla arbetar, sedan gå vidare till nästa steg - redo datorn att prata med wiimote!