Virtuella graffiti (6 / 8 steg)
Steg 6: dator setup: behandling och wiimote
Dessa instruktioner är Linux specifik, men det ska allt arbete på en mac och windows med lite forskning om hur man får den Wiimotes data in bearbetning.
Efter installerande bearbetning, jag hittade några instruktioner på forumet, men jag hade fortfarande lite problem. Här är vad jag hade att göra:
- installera bearbetning
- installerar bluez bibliotek: sudo lämplig-få installera bluez-utils libbluetooth-dev
- skapa ./processing/libraries/Loc och ./processing/libraries/wrj4p5
- Ladda ner bluecove-2.1.0.jar och bluecove-gpl-2.1.0.jar och sätta i ./processing/libraries/wrj4p5/library/
- Hämta wiiremoteJ v1.6, och lägga .jar in ./processing/libraries/wrj4p5/library/
- Hämta wrj4P5.jar (jag använde alpha-11) och sätta i ./processing/libraries/wrj4p5/library/
- Hämta wrj4P5.zip och packa upp i ./processing/libraries/wrj4p5/lll/
- Hämta Loc.jar (jag använde beta-5) och Lägg i ./processing/libraries/Loc/library/
- Hämta Loc.zip och packa upp i ./processing/libraries/Loc/lll/
Då Använd jag koden inspirerat från Classiclll för att få knappar och sensor bar fungerar. Den bifogade kod/skissen ritar bara en cirkel där den 1: a infraröd källan hittas av Wiimoten.
För att kontrollera din bluetooth, tryck knappar ett och två på wiimote, så prova
$ hcitool scan
på terminalen. Du bör se nintendo wiimote upptäcks. Om du inte du ska måste för att titta på din bluetooth setup ytterligare.
Om det är allt bra, laddar wiimote_sensor.pde (bifogade) programmet och starta den. I nedre delen av skärmen status bör du se:
BlueCove version 2.1.0 om bluez
försöker hitta en wii
Tryck på knapparna 1 och 2 på wiimote. När det upptäcks, vinka infrarött källvideon (spray kan) runt framför den. Du bör se en röd cirkel efter din rörelse!
Se till att detta fungerar innan vi går vidare. Om du inte kan få det att fungera, söka den bearbetning forum.