Webster: En geometriska mönster vävning maskin (7 / 9 steg)
Steg 7: Installera motorer och styrelser
1. ta din quad stepper sköld och din kvinnliga headers och löda in i skölden, med deras förutbestämda avstånd.
2. När denna styrelse är fastlödda, kan du ta en skärbräda din Arduino Uno och börja tråd allt upp.
3. referens kopplingsschemat fäst för att säkerställa Arduino-Firefly-QuadStepper kommunikation. Använda ledningar färger enligt följande:
Röd (5V)
Svart/brun (GND)
Blå (DIR)
Grön (STP)
4. När du ansluter motorer att skydda, dubbelkolla med tillverkarens specifikationer att bestämma tråd kopplingar, som de bo i deras kopplingar när inkopplad i deras respektive kanaler på skölden.
5. När du har fast allt upp och triple-kollat det, är du redo att testa motorerna...
MOTORER:
1. gå till "http://fireflyexperiments.com/download/" och hämta allt. Installera sedan det ordentligt för gräshoppa och Arduino.
2. medan du väntar på att ladda ner, starta ledningar upp din styrelse (se kopplingsschemat bifogas.)
2. Anslut din Arduino till datorn (dubbelkolla att COM-porten läser korrekt.)
3. Ladda upp Firefly_Quad Stepper skissen (detta bör hittas från fil > Sketchbook)
4. Öppna Rhino, sedan Skriv "Grasshopper" i kommandofältet och hitta dina Firefly komponenter längs den övre panelen
5. att börja testa och kalibrera motorer: använda komponenten Quad Stepper
6. Använd komponenten "Port tillgänglig" kontrollera vilken COM-Port läses av styrelser. Detta sedan skrivs in i en "panel" och matas in i andra komponenter som beskrivs nedan.
7. Använd komponenten "Öppna/stäng Port" med en boolesk växla att kontrollera den. Från hamnen tillgänglig, kontakten som port # till "Port" input på den här komponenten.
8. Quad Stepper komponenten måste följande: en boolesk växla för "Start" (aktiverar Motor) och "Återställ" (Reset ursprung) ingångar och en numerisk reglage från 0 till 4000 på "Speed" och "Acceleration" ingångarna.
9. för M1, M2, M3, M4 ingångar, motsvarar dessa direkt "Kanal" siffrorna på din Quad Stepper sköld. (Till exempel: kanal 1 kan vara motor går i X-riktning. Mata ett reglage i M1, och etiketten "X-axeln") gör detta för alla 3 motorer du behöver. Varje reglaget bör vara 0 till 3200, som utgångspunkt.
10. Anslut som Port # från panelen till "Port" input
11. från komponenten Quad Stepper ansluts "ut" utdata till "Data" input om komponenten "Serial skriva". En boolesk växla är ansluten till "Start" ingång för denna komponent och panelen port # från tidigare, också går in i "Port".
12. nu, för att göra detta alla springa, måste du dubbelklicka på den booleska växlar i denna ordning: "öppna porten, börja skriva till seriell Port, aktivera Motor, Återställ ursprung (göra detta två gånger, så det går från False om sant till falskt... detta återställer sitt"hem"manuellt). För nu, kan du flytta din reglagen för att titta på varje motor körning.
Kalibrering: i styrelsen och i gräshoppa
1. först måste du få din motors körs smidigt (och tyst!)
2. om de sjunger, eller om de flyttar vid oberäkneligt och inkonsekvent hastigheter, behöver de kalibreras. Din sköld är utrustad med en liten potentiometer för varje kanal, eftersom varje motor blir något annorlunda.
3. för att använda dessa potentiometrar, måste du använda en liten (den minsta kan du hitta) flathead skruvmejsel och du måste göra det när styrelsen är kallt och färskt (eller potentiometrar kommer att falla sönder, vilket gör din dyra sköld värdelösa).
4. Placera lodrätt i potentiometern. tryck nedåt och börja vrida något medan motorn är igång. Du kan höra dem hum och sjunga och när det inte längre gör mycket buller, men flyttar konsekvent, och smidigt, det är sweet spot.
5. för den nästa kalibrering måste en Sharpie, maskeringstejp, en linjal och skriptet Quad Stepper gräshoppa redo och fast att gå.
6. för det första på timing trissan bifogas din motor huvudet, dra en rak linje från mitten till yttre kanten, med en Sharpie. Detta kommer att vara din utgångspunkt när du testar hur många steg en full motor revolution tar. Quad Stepper komponenten använder "steg" för att göra motorerna köras så de reglagen från tidigare verkligen läser som 0 till 3200 steg, att driva motorn.
7. gör varje motor individuellt: börja med att justera skjutreglaget från en start 0 till "x" nummer som tar motorn i ett helt varv. Detta kommer att vara användbart för dig att veta, som du kan börja använda dina band och linjal för att likställa "Steg nummer" till ett angivet fysiska avstånd som din "print bounds" senare i gräshoppa.
* Tips: När använda reglagen för att testa steg-avståndet, skicka det till 0 mellan varje test nummer. Detta testar två saker för dig: om motorn vet var dess "hem" eller 0, är, eller inte. Om inte, måste du göra dig växla knappen "Återställ beskärning" innan varje test nummer matas genom komponenten till motorerna, och om motorn reser bakåt i olika takt än framlänges, du vet att potentiometer kalibrering måste vissa justeringar.