Webster: En geometriska mönster vävning maskin (8 / 9 steg)

Steg 8: Gräshoppa Script




Behöver du den senaste gräshoppa plugin för Rhino 5 samt den senaste Firefly plugin.

Ställa in hela gräshoppa filen kräver 9 steg (en mycket längre än den andra... tips: #2)

Innan du börjar något, se till att din Rhino enheter motsvarar enheterna du vill skriva ut på, eller kommunicera till gräshoppa med... vi använde millimetrar.

1. första uppgift är att fastställa den tillåtna bygga volymen för din 3D skrivare. Eftersom detta varierar beroende på modell, ska du uppdateras också XYZ mått och enheter. Aktivera komponenten bygga volym TRÅDRAM att identifiera bygga graderna.
(Komponenter som används i detta steg: paneler, konstruera punkt, Box 2 pt, Brep Wireframe, Dash mönster, kurva)

2. Ställ in din verktygsväg här som en enda kurva. Ofta, kan i verktygsväg enkelt skapas i gräshoppa, som en kontinuerlig spiral, stegmotor konturer eller andra parametriskt härlett metoder.
* Våra verktygsväg var mycket specifika för vår formsättning och önskade ut - att göra med en bas "webb" som vi "vävde" mellan och inom. Det bestod av följande:
-att skapa en mångfacetterad, geodetisk kupol, med hjälp av maskor och indelning
-isolera varje fasett
-tillämpa samma väva komponent (och dess mönster) varje enskild aspekt
-att gå varje väva + fasett disposition i en stor kurva (verktygsväg)
-verktygsväg är sedan kopplad till de tre motorer, flytta vår säng i X och Y och Z (extruder) vilket resulterar i en extrudering som flyttade direkt i linje fasett och kanten med kupolerna
-vi skapat fyra olika kupoler av varierande mängd fasetter, fyra olika tätheter av komponenten väven som var tillämpas på / svarade på varje kupol form, och tre olika skalor av dome former, vilket resulterar i 48 olika skript om du vill skriva ut från.

3. du vill bekräfta att hela verktygsväg är inom tillåtna bygga volymen (med botten på XY-planet) innan du aktiverar stegmotorer, att undvika överskridande någon av axlarna och skadar motorerna. Denna del verifierar att alla hörn ligger inom den tillåtna bygga volymen.
(Komponenter som används i detta steg: kontrollpunkter, inuti, lista längd, massa tillägg, jämställdhet, paneler)

4. detta steg aktiverar skrivarens rörelse. Använd en TIMER för att kontinuerligt utvärdera kurvan, stegvis matning steg till stegmotorer. Snabbare timer hastigheter kommer att resultera i en snabbare motor rörelse.
(Komponenter som används i detta steg: VB Script, Timer, booleska växlar, Panel)

5. i ordning att utvärdera kurvan, måste du associera ett avstånd med hur lång tid som förflutit. Det ökande värdet används i procent för att utvärdera den totala längden på kurvan verktygsväg slutförts eller matas in i Quad Stepper. I vårt fall, 1mm/50 ms visade sig vara perfekt hastigheten för våra Varmlimma extrudering. Ju långsammare hastighet, desto mer exakt kan du förvänta dig krångligheter av din verktygsväg att vara. Experiment med din extrudering hastighet och att hitta en balans mellan två kommer emellertid nödvändigt att hitta den perfekta hastigheten för varje unik maskin och material setup.
(Komponenter som används i detta steg: längd, paneler, Division, multiplikation, Minimum, utvärdera längd)

6. för att visualisera den aktuella punkten längs den tryckta verktygsväg, skapa en liten sfär längs den punkt utvärderas i föregående steg och aktiverar "Preview". Detta simulerar rörligheten för alla tre axlarna i realtid.
(Komponenter som används i detta steg: sfär, Swatch, Custom förhandsgranskning)

7. utvärdera längd komponent från innan ger ett Cartesian koordinerat läge. Dessa värden måste konverteras till åtgärder för att översättas till var och en av de respektive stegmotorer - men innan det kan hända vi måste omvandla det linjära avståndet till vinkelavståndet (stegmotorer ge rotationsrörelse). För att åstadkomma detta, behöver vi ett konverteringsvärde att avgöra hur många grader är lika med ett angivet avstånd. I våra studier, vi tryckt en 50mmX50mm torget och hade stegmotorer spåra formen kontinuerligt tills våra XY kalibreringsvärden tillåtna extrudering huvudet för att skapa den tryckta fyrkantiga så noggrant som möjligt. På samma sätt skulle vi flytta extrudern vertikalt kvantifierade avstånd och mäta hur många steg det tog för att nå denna sträcka, eller vice versa.
(Komponenter som används i detta steg: dekonstruera, paneler, multiplikation, heltal)

8. när platsen i kartesiska utrymme har konverterats från linjär värden till kantiga värden, kan vi använda konvertera till steg komponenter för att översätta grader till steg. Stegmotorer är kategoriserade efter deras steg/varv och mängden microsteps per steg. Se till att verifiera dessa värden så att det resulterande avståndet stämmer stegmotorer som du arbetar med. Med denna komponent: "S" är steg per varv för varje motor, där "M" är nummer av microsteps. För oss var dessa värden 200 8, respektive. Du kanske tycker att några av din motors reser bakåt (detta är vanligt) och att korrigera detta (eller mata den rätt negativa nummer kalibreras med andra motorerna)... bara multiplicera specifika utdata från detta steg med -1, och sedan kommer det foder i Quad Stepper komponent med rätt värden. Samma idé av multiplikation kan användas att enhetligt skala upp eller ner geometri till en annan önskad storlek)
(Komponenter som används i detta steg: konvertera grader steg (för varje motor/axeln), negativ, multiplicera)

9. Slutligen, gräshoppa måste upprätta en anslutning med och skriva till Arduino styrelsen. Börja med att öppna respektive port. Nästa du gör att motorn, som kommer att skicka värden till styrelsen och börjar motoriska rörelser. Det finns en återställning byggt in i motorn. Tänk på att när du återställa, det är att definiera din nuvarande position i kartesiska utrymme som 0,0,0, därmed omintetgöra ditt faktiska kartesiska koordinater. De kartesiska koordinater som beskrivs i steg 5 är mätningar i förhållande till de senast Reset läge.
(Komponenter som används i detta steg: Quad Stepper, tillgänglig Port, följetong skriver, paneler)

Se Steg
Relaterade Ämnen

Utrymme Weaver: Sju fot lång 3D vävning maskin

Utrymme Weaver är en student-designade 3D vävning maskin skapad av Prerna Auplish, Evan Bowman och Ryan Chen vid Kalifornien College of the Arts i San Francisco. Maskinen har skapats i den digitala Craft Lab (http://digitalcraft.cca.edu/) kreativ ark...

Geometriska mönster Accent vägg

För detta instructable behöver du:-Måla i två färger, en för grundfärg som täcker hela rummet, och en accentfärg-God kvalitet målare band. I Kanada använde vi FrogTape.-Släpp ark för att skydda dina golv och möbler-ett kitt skrapa eller kreditkort ty...

Geometriska-en K'Nex Ball maskin

Hej alla, detta är min tredje ball maskin på instructables. Den har 1 lift, 4 banor, 6 + element och massor av andra saker följa och favorit! Tack och kolla in min YouTube kanal:https://www.youtube.com/Channel/UCcK2P04tOFpFGwTbCJmD41w...

Lätt att göra topp, inget mönster behövs.

Om du vill göra en snabb, mångsidig och smickrande toppen extra snabb, det snabbaste sättet att göra det är med ett lätt mönster. Om du inte har en händig, kan du spåra konturerna av en topp som du redan har. Men som en? Knapp-up blusar är alltför in...

Fönster Blind armband

jag har precis avslutat ett arbete reparera persienner. Jag arbetar själv och glömde min radio en dag. Naturligtvis detta låt mig gå i många riktningar. Så på min lunchrast, jag började spela med krossat fönster blind lister. Jag blev förvånad över h...

Gör en klotter maskin

Klotter maskiner är motoriserad contraptions som röra på ovanliga sätt och lämna ett märke för att spåra deras vägar. De är gjorda av enkla material och sätta i gång av en vibrerande offset motor vilket får dem att studsa, snurra, bump och flytta på...

Mystiska geometriska platta

Syftet med detta projekt är att skapa en artefakt för att styra en sensorisk miljö. Det är en trä platta, Lasergraverat, med en koppar overlay i ett geometriskt mönster som fungerar som en touch krets.du behöverEn trä plattaKonduktiv färgLedande tråd...

Geometriska Jar

Med alla mina hantverk händer jag ville hitta ett ställe där jag kunde förvara några av min scrap tyg som var för liten för att rulla upp men för stor för att bara kasta bort.Jag hade sett några awesome geometriska burkar på några av mina medarbetare...

Allt jag vet om schabloner

(Obs-jag har nyligen börjat skriva anteckningar om stencilera tekniker för en workshop på vår maker utrymme. När jag såg färgen tävlingen och Epilog Laser tävling, beslöt jag att göra en kort Instructable om stenciler, eftersom jag använder en mängd...

Wearable PCB Guerilla valuta - den "gyllene bocken"

Varje självrespekt anarkist kommer att förstå hur förslavade vi till den kapitalistiska ekonomiska system som tar oss upprepade gånger till randen av ekonomiska apocalypse genom bankers girighet och JÄVIGHET.Lokala valutor blir mer och mer populärt i...

6 sträng hantverk

Någonsin haft en boll av garn, rulle av ledningar, förpackningar av rep, eller andra strängar du hade liggandes och undrade, "Vad kan jag göra med dem?"Om så, har du hittat rätt instructable för det! I min instructable lär jag 6 olika hantverk i...

Hur man gör ett svärd: en omfattande Guide

Jag skrev de flesta av detta medan jag arbetade på projektet. Detta intro kommer att fungera som en övergripande reflektion och analys av processen som ett fullständigt införande som förväntat.Väl här är det. Har du någonsin velat bygga ditt eget svä...

Harmonographs: en subtil konstform

Inspiration:I november förra året, hade jag ett samtal med en av mina kompisar i college. Vår diskussion centrerad kring en modul som kallas "Turtle modul" han använde när han var lärande Python programmering. Modulen tillåter användare att skri...

Skateboard fanér inlaga

Jag köpte en riktigt ful skateboard för några månader sedan och frågade min vän Chris Vogel att hjälpa mig fixa det upp. I slutändan styrelsen visade sig för fin att rida och vi sätta upp i sitt galleri i stället. Jag är fortfarande skateboardless......

Göra en sladdlös borr

detta Instructable visar dig hur jag gjorde och du kan också göra en sladdlös hand veva drill.Q: "Varför behöver jag en vev handborr?"A: Jag är otålig. Jag ofta hitta jag behöva borra endast ett eller två hål. På de samma tider, jag tycker att m...

Lärdomar lärda 3D utskrift en anpassad Iphone fall

detta instructable kommer gå igenom stegen för att använda thingiverse.com customizer app för att anpassa en 3D utskrivbara iphone fall från din webbläsare. Funktioner i modellen och customizer appen guidar dig i din anpassning med 3 alternativ.1) vi...

Kurva sy

göra intrikata geometriska mönster med gänga på papper. Jag kommer att Visa steg för att göra en triangel här, men de fungerar på samma sätt för andra former.Steg 1: materialDu behöver:Sy saker:-tråd-3 nålar-en nål nålträdare-saxOch även:-en linjal-t...

Tryck motstå färgning (itajime)

Itajime är en japansk metod för att skapa mönster vid färgning, något som liknar tie-dye. Men i stället för sträng eller tråd för att komprimera tyget på platser för att förhindra dye sprit från genomträngande, fasta objekt som kallas motstår spänns...

Presentask från te låda

märkte du någonsin hur vissa märken av te har vackra mönster på insidan av rutan? För mig är de som små gåvor från paketera designer. Jag har förbi dem (inifrån och ut) i år som presentförpackning. Mestadels, kommer att jag skriva namnet på den vän s...