Wii Nunchuck kontrollerade torn (3 / 4 steg)
Steg 3: kod
Alla filer kan hittas här på github.Om du vill samverka med nunchuck, ändrade jag todbot's bibliotek för användning i mitt program. För att få en trevlig, ren läsning från accelerometern, använde jag funktionen digitalSmooth från Arduino Playground, ursprungligen skriven av Paul Badger.
Huvudkoden är ganska enkel. Det blir läsningen från accelerometern, begränsar det till en rad, slätar det, och sedan mappas det till en vinkel. Sedan anger syftar servo till den vinkeln, och kontrollerar huruvida några knappar på wiichuck har pressats. Liten en på toppen (c) stängd avtryckaren, och den stora på botten (z), öppnar den.
För att ställa in denna kod, måste du:
1) se till att alla stift förklaringarna är OK.
2) kör BallisticDuino_Calibration och spela med förskjutningsvärdena så att servo är nivå, och avtryckaren stänger på pluggen utan att blockeras av något. Då, ändra den andra raden i loop() till trigger.write(triggerOpenAngle), och bråka med detta värde tills avtryckaren är öppen och inte krocka med något. Kopiera dessa värden till Nunchuck_Turret skiss.
3) Ladda upp och köra Nunchuck_Turret. Öppna den seriella monitorn och hitta vad värderar nunchuck läser när du rikta den rakt upp, och vilket värde det läser när det är nivån. Skriv in dessa i skissen.
Du bör vara bra att gå!