Wii Nunchuk kontrollerad modell tåg (3 / 5 steg)
Steg 3: Programvara eller Firmware?
Skillnaden mellan "firmware" eller "programvara" är liten. Din "skiss", eller programmet du laddar på Arduino kunde anses "firmware", men programmet kan du få det laddat är "programvara". För att göra det värre, börja folk kalla den senare en "programming environment". Förvirrande, eh? Låt oss inte börja prata om "bootloaders", eftersom jag inte vet squat.
Inställning-upp en Arduino programmeringsmiljö kunde bli en hel Instructable av sig själv (jag förstår inte en, så känn dig fri att skriva det). För nu, ska jag peka du på "hästens mun", Att komma igång på webbplatsen Arduino.
Med en Arduino "miljö" på plats kommer du att behöva ett par extra's.
-Den motoriska shield levereras med ett bibliotek som kallas "AFMotor ". Du måste ladda den från Ladyadas hemsida och placera den i mappen "Arduino/hårdvara/bibliotek ". Om du breadboarded egna controller, vet du nog att skriva egna funktioner för den.
-Min demo programvara "WiiChuck_Train_Controller " (bifogas nedan). Mitt råd är att klistra in den i Arduino miljö och spara den med ett riktigt, riktigt smart namn. Du måste leverera det själv.
-WiiMote adaptern har också ett bibliotek som kallas "nunchuck_funcs.h " finns här . Detta måste enda fil placeras i samma mapp som skissen, något liknande "Arduino/WiiChuck_Train_Controller " mappen. I nyare Arduino miljön (0017) visar det både skissen och nunchuck_funcs.h på separata flikar (se bilden).
Uppdatering (December 2014):
Jag hade problem med kompatibiliteten med de nya versionerna Arduino och bytte till ett nyare nunchuk bibliotek från:
https://github.com/GabrielBianconi/ArduinoNunchuk
Ta en titt på demo skissen som kommer med det.