Wii Nunchuk kontrollerad modell tåg (4 / 5 steg)
Steg 4: Bara början!
Med skissen laddade upp, slå på "Serial Monitor"-knappen i högra hörnet av "miljön". Detta låter dig titta på vad som händer under huven, så att säga.
Den första delen är precis förberedelser. Det antar nunchuk är ansluten och centrerad. Det kommer också att visa den aktuella speedLimit (av 255), och stallSpeed, vilket är den lägsta inställningen där motorn kommer att flytta. Det beror på din motor och makt leverans. Du kan enkelt ändra någon av dessa i "miljön" och ladda om skissen.
När du trycker joysticken, börjar de att stream variabler som kommer att berätta vad som händer. gasspjället är baserat på X joystick-position med centrerad = 0 och sträcker sig från ca -100 till 100. speedSet är inställningen den försöker nå curSpeed är aktuell inställning (av 255) levereras i spåret.
Användarmanualen (Kens versionen):
-Vänster & höger på flyttar joystick tåget i riktning flyttade. Om din motor går rakt emot det sätt du vill, byta tråd att spåra (lättare) eller ändra variabler framåt och bakåt i skiss (hårdare). Jag antar att det är där du reda på om du är en maskin- eller programvara person!
-När joysticken centrerad, tåget kommer sakta seglar utmed kusten ner baserat på en variabel som kallas "dra".
-Z-knappen gäller bromsarna.
-C-knappen är "cruise control". Det kommer ljus LED 13 ombord och hålla tåget på aktuell hastighet. Du kan snabba upp eller slå till bromsen för att lösgöra det.
Det var allt. Gör det din. HACKA BORT. Använd accelerometern! Skriv några bättre "firmware" och dela den.
Jag hoppas att om inte annat, detta inspirerar dig att komma en Arduino och utforska möjligheterna! Låt mig veta vad du kommit fram till!
Gå vidare till den sista steg endast om de tåg grejer intressen dig.