Witcher 3 Full-Scale Chort/djävul skulpturen i DAS lera (6 / 8 steg)
Steg 6: skulptera
Det viktigaste steget!
Jag började genom att täcka min hela skulptur i silvertejp, eftersom av någon anledning fann jag att DAS lera fastnat riktigt bra till den. Jag valde att använda DAS lera eftersom det var billig och lättillgänglig, och valde den över liknande leror eftersom det är mycket stark med vegetabiliska bindemedel som är nästan som glasfibrer i glasfiber - ett flexibelt fibrösa material som minskar brittlenessen av harts (eller lera i det här fallet). Bindemedel menar att det kan vara lite svårt att arbeta med, men med vissa justeringar sätt att arbeta med lera tror jag att DAS kan fås att fungera bra för dig.
Först av allt, jag våt lera med mycket vatten och massera in, klämma lera ut till en lång korv och rullar det upp. Detta hydrater att lera och bryter upp strukturen i pärmar, jag antar att när det sker i fabriker det bara blir pressad ut ur en dysa och alla av fibrer hamna inför i liknande riktning, så genom att bryta upp du göra leran mer formbara. Hålla arbetar i lera och hittar du att det blir mycket mer plast, vanligen frågan med DAS lirka det i den form du vill ha det i, och om bindemedel håller lera på ett visst sätt kan det vara mycket svårt att jämna ut ytan (därav varför du ska massera det som beskrivs).
Den andra pekaren för att använda DAS lera är att vara mycket uppmärksam på hydratisering av lera. Du kanske märker att vissa paket av DAS komma ur paketet mer vätska och aducerade än andra, så dess mycket viktigt att du håller reservdelar DAS i en lufttät miljö och alltid ha en skål med vatten i närheten att återfukta det. Också, det är inte alltid bäst att bara ha det så fuktigt som möjligt, ofta finner du att olika operationer fungerar bäst på olika nivåer av fukt. Till exempel att göra en grov form görs bäst så fuktigt som möjligt, men du kanske vill vänta innan du lägger till rynkor för att låta leran torka ut något. Detta beror på, när fuktig, det har mer av en tendens att riva upp fibrerna att göra en ojämn yta när det är mer torka fibrerna kan vara mer benägna att flöda med riktning mot snittet du gör. När du lägger till porerna som en sista touch eller mycket fina rynkor, fann jag det var bäst att vänta tills leran var 50% - 70% helt torkade, eftersom i detta skede kan du bara trycka på ett verktyg i ytan och ytan kommer att reagera runt verktyget. Till exempel om du trycker en punkt till ytan för att representera en por, istället för att bara göra ett hål det kommer att göra en grop - detta är mycket användbar kunskap för skulptera fina texturer.
Som en sista anmärkning, craking är inte något som är normalt en stor fråga med DAS igen på grund av de vegetabiliska bindemedel, men om sprickbildning är en fråga jag hittade att sätta en plastpåse över ytan slutat sprickbildning. Detta är eftersom det orsakar kärnan torka ut snabbare än ytan, så om någon mikrosprickor startar i kärnan inte kommer de kunna spridits till ytan eftersom det är fortfarande blött. Denna teknik arbetar ofta med andra leror, eller verkligen vatten-torkning material liggande till sprickbildning.
Som gäller specifikt hur att skulptera, det inte är något jag kan enkelt förklara i detta korta instructable. Du bör ha det ursprungliga formuläret ner bara från din bas, så tricket egentligen bara texturering. Du kan titta på min video för att få en uppfattning om hur jag lyckas med detta, men min favorit video på hur man skulptera hud texturer är den här: https://www.youtube.com/watch?v=1IAc2hDCHlQ