Wood carving den kvinnliga formen med Peter Boyd Woodcarving (3 / 17 steg)
Steg 3: Dag 2 - välja en Pose med modellen
Innan någon motorsågar inleddes, Pete frågade katt, modellen för projektet, att stå bredvid den och det började en lång och utdragen konversation om hur långt hennes armar och fötter att gå. Om vi inte visste bättre skulle det vara lätt att säga - "kom Pete, bara gå vidare med det!" Men när vi alla inställda i med vad som hände började vi att se det från den wood carver synvinkel.
Det fanns flera riktigt framträdande i trädet som kommer att diktera hur carving fungerat, en var basen, som möjliggjorde fötterna placeras på framför den andra. Andra funktioner var stubbar av tidigare grenar, som lånade sig att användas för vapen. I nuläget arbetat Pete och katt tillsammans för att hitta en pose som använt alla funktioner i trädet för att bästa effekt. Ingen hade en tydlig bild av vad skulpturen gick till slut upp som. I Petes egna ord: "arbetet skulle avslöja sig själv till dem" i stället för honom utövar sin vilja på trädet. Helt fantastisk!
En annan aspekt som vägledande Pete och katt i deras beslut var korn av trä eftersom det är viktigt att spannmål inte är "korsade" nära basen av skulpturen på ben/vrist plats. Om strömmen inte körs korrekt kan ben positioner som de valde orsaka katastrofala svagheter i skulpturen som kunde få den att gå sönder eller vara instabil. Lyckligtvis var säden gynnsamt för den främre motstående ben läge som de sökte. Trä på basen också tillåtet för en fot vara lägre än den andra, som började ge skulpturen en dynamisk effekt.
Mycket tidigt i arbetet började vi att uppskatta hur Pete fungerar med trä som konstnär. Det är verkligen inte ett fall av att ha en förutfattade uppfattning av vad det kommer att se ut, mer att se hur den utvecklas magiskt med en av egen vilja. Det är så mycket som det börjar utveckla egen karaktär och konstnären är helt enkelt ett medium för någon form av Anden i trä som vill säga något.