World Wide WiDo Web eluttag! Den ultimata Arduino IoT DIY (4 / 13 steg)
Steg 4: Input/output knappkoden
HTML på denna kod är ganska enkelt, vi använder knappen former att indata skickas till Arduino och sedan tolka strängen Arduino får reda på vad du skall göra.
När du klickar på knappen skickar en sträng tillbaka till Arduino. Det är mycket mer förklarande om du lägger till seriell utskriftsfunktionen av vad client(browser) skickar. Arduino programmet väntar på webbläsaren för att ansluta och när den är ansluten det skickar lite information och begär webben. Arduino skickar sedan liten HTML-knappkod vi har. HTML är analyseras av webbläsaren och visas. På denna punkt HTML-koden är enkel, och med vissa grundläggande HTML-guide, presentationen kan förbättras.
När knapparna är klickade på webbläsaren, skickar den tillbaka till Arduino lite text. Det är viktigt att notera att eftersom det finns ingen annan kod, webbläsaren inte vet hur man beter sig efter klick data skickas. Detta håller Arduino från att göra extra arbete och fokus på maskinvarusidan.
I princip behöver Arduino skicka till klienten något liknande denna (Redigera här):
Mellersta punkten är själva knappkoden. Toppen och botten anger koden skickas till klienten är en del av en webbplats. Om någon av dessa strängar saknas kommer att råtext matas ut istället för att visa en knapp. Med detta synsätt, när du klickar på knappen skickar namnet på knappen inuti taggarna. Vi kan sedan använda detta på Arduino och analysera den för att aktivera uppgiften.