Yokai Mask från stor hjälte 6 (1 / 6 steg)
Steg 1: Extrapolera några grundläggande geometri
När jag har bilderna som jag vill basera min modell av av, använder jag en vector grafik-program att beskriva bilden och få vissa grundläggande konturerna av de viktigaste funktionerna för delen. Jag använder CorelDraw för min vektorgrafik. Igen finns det nyare program med bättre funktioner men jag har nöja sig med vad jag vet. Jag tar det grundläggande geometrin i vektor ritprogram och jag exportera den som 2D konturteckningar som SolidWorks kan importera. Jag använda brukar en DXF-format för detta steg.
Jag importera geometri i SolidWorks och använda det för att börja bygga delen. I den delen byggnad steg finns det många olika metoder att komma till önskad slutresultatet. Några av de funktioner som jag använder i SolidWorks också kanske inte tillgänglig i andra CAD-program eller de kan kalla dem något annorlunda. Som du lär känna den programvara du använder, kan du översätta mina steg och se om de är till nytta för dig.
Bygga delen använder jag geometri som jag skapat med programvaran vektor som min ursprungliga, bas ritning. SolidWorks tillåter mig att göra denna ritning synliga eller osynliga när jag behöver under hela processen. Detta kan hjälpa mig att hålla allt rakt i mitt sinne.