35mm film i gamla kamera (och redscale effekt)
Om du gillar det, tveka inte att rösta för tävling jag deltar ;)
Varför jag gjorde det
Nyligen fick jag en gammal Kodak kamera. Dessa saker är en bra bit av dekoration, men det är sättet svalare att använda sådana vintage kamera. Det finns bara ett problem: gammal kamera använder gamla filmformat. De spolar som monteras i min kamera där 120 och 620 spolar. 120 spolar är fortfarande tillgängliga, men är ganska dyrt. 620 spolar görs inte ens längre.
Vad jag gjorde
Vissa människor använder tomma 620 spolar till rulle 120 film eller moderna 35mm film på den. Men denna process måste ske i fullständigt mörker, och är tidskrävande. Istället för att göra detta, konstruerade jag två delar som passar på en 35 mm film-spole. Dessa gör 35mm spole längre: så länge som en 620 eller en 120 spole. Beroende på vilken adapter du använt. På detta sätt kan du enkelt passa en modern (och cheap(er)) 35mm film i en gammal kamera.
Adaptrarna är kopplade till detta instructable som .stl-fil. Känn dig fri att ta dem till 3D-skrivaren!
Hur man använder det.
Nu har jag gjort två olika adaptrar: en för 120film kamera och en för 620film kameran. Men jag planerar att göra en adapter för 127film kamera också. Med adaptern är mycket enkel:
1) varje adapter består av två delar. För 35mm film-spolen är inte symmetrisk, är en av bitarna en lite större än den andra. Placera dem på ett sådant sätt att 35mm film är mitt i helheten.
(2) använda tejp för att fästa i slutet av 35mm film till en tom trådrulle (normalt finns det alltid en tom trådrulle i en kamera. Under den tid dessa kamerans gjordes, överfördes filmen från den inlästa spolen till Tom spole. (Mer information på Wikipedia))
3) placera båda spolar i kameran och stänga den. Den ort där laddade spolen har vara indikeras ofta på insidan av kameran.
(4) för att veta hur många gånger du har till vända vinden knopp efter varje foto, delar du bredden av exponerade bit film av omkretsen på spole (36mm för en 120spool och 25mm för en 620spool) kan du varva vredet lite mer för att se till att det finns en fin lucka mellan varje bild. Eftersom den tomma spolen blir tjockare med filmen rullade på det, klyftan mellan två foto på din utvecklade film kommer att bli större efter varje foto.
(5) när du sköt så många bilder som möjligt på din film, är det dags att varva filmen tillbaka i sin kassett. Du måste göra detta i komplett mörker. Bara öppna kameran, ta bort kortet från spolen och vind filmen tillbaka i kassetten med en skruvmejsel. Du kan klippa de sista centimeter av filmen, där du tejpade den på Tom spole. Filmen är nu redo att få utvecklas!
Några anmärkningar...
Använda dessa kort har några följder. Några är positiva, några är negativa, vissa är bara cool:
(1) jag kan inte lova adaptern kommer att passa i alla kamerans. Du måste kolla diametern på 35mm casette med ledigt utrymme i kameran. Detta kommer att hända oftare med 620 filmkamera, eftersom 620 spolen är lite mindre. Använda kortet i Kodak Brownie Hawkeye är inte möjligt, till exempel. Men jag ska definitivt tänka på en lösning!
(2) med detta kort, du kommer att utsätta hela höjden (också kedjekransar hål) på 35 mm film. Anledningen är att denna film inte är så hög som de ursprungliga filmformat. Därför är den övre och nedre delen av vad du ser i sökaren inte på din film.
(3) med denna adapter kan du placera den 35mm filmen med baksidan av filmen möter i linsen hålet. Detta ger dig en redscale effekt utan ytterligare ändringar. Om du vill använda i redscale effekt i en modern 35mm filmkamera, eller för mer information om detta, Läs detta instructable.
(4) det är mycket viktigt att göra tillbakaspolning av filma i komplett mörker. Detta är naturligtvis inte perfekt, men jag vet inte några alternativ.