Skapa ett spel med RPG Maker XP (2 / 4 steg)
Steg 2: Utforska RMXP ansiktet.
I detta steg lär du funktioner i RMXP. Detta innebär att du lär dig om lager, evenemang, databasen, material och karta. Om du vet om dessa funktioner, snälla, hoppa framåt.
Lager:
I RMXP ansiktet finns det fyra knappar. De ser ut så här: tre första pappersark med ett orange blad, och fjärde är en blå kub. Tre första kallas lager. Lager är behovet för basic map-making. Det första lagret är vad kommer att vara på botten av kartan. Detta är vanligtvis marken eller terräng som karaktären promenader. INTE sätta andra lövverk på det första lagret, eftersom på spelet, under trädet kommer att bli färg grå. Det andra och tredje lagret är ungefär samma, så använd dem om två objekt är två nära varandra på ett lager som det blockerar andra ut.
Händelser:
Händelser är det som gör spelet arbetet. Händelser kommer att förklaras i ytterligare steg, men detta är en översikt. Händelser kommer att vara på det översta lagret eller den blå kub på gränssnittet. Välj först torget som du vill att händelsen. Människor kan läggas på kartan genom händelser baren, under "grafisk:" när du har valt en kvadrat, dubbelklicka på den, och en hel saker fönster kommer upp. Markera den första raden i "lista över händelsen kommandon:" en annan stor fönster kommer upp. Detta förklaras i ytterligare steg, men några av dessa är självförklarande, som "Visa text..." och "Visa val..."
I databasen:
Databasen ligger i verktygsfältet. Den har allt som behövs för att göra en underbar RPG. Det är här du anger vapen, fiender, animationer och aktörer i ditt spel. Var och en kan ha praktiskt taget obegränsad belopp av din skapade material. I avsnittet "Objekt" på vänster sida finns den plats där du kan lägga till anpassade objekt, och en lista över alla objekt som läggs till ditt spel i RPG Maker XP. I mitten, kan du redigera färdiga artiklar eller artiklar du gör. På höger sida, kan du redigera elementet och staten din vara lämnar du eller fiender. De flesta av de andra delarna av databasen är i detta format, så titta runt och lägga till några anpassade vapen och objekt!
Material:
I avsnittet material i verktygsfältet, kan du ladda upp bilder eller ikoner du vill lägga till i ditt spel. Om du har anpassat material, lägga den på rätt plats. Battlebacks är där spelare strider, battlers är personer som du slåss med, karaktärerna är som du går runt med (kräver en rätt format), Gameovers är vad som händer när spelaren förlorar spelet och ikoner är vad ikonen på vapen i objekt delen av menyn. Tilesets är kartor och bilder kan infogas i ditt spel (dvs. en tidning kan placeras visar vad som händer vid tidpunkten för ditt spel.)
Karta:
Kartan är där allt händer i ditt spel. Karta storlek kan redigeras av "Egenskaper" i det nedre vänstra hörnet av skärmen. Högerklicka på "MAP001" och välj "Egenskaper". Ett fönster kommer att dyka upp och du kan välja vilka monster du kommer att stöta på denna karta. Du kommer att gå runt i kartan med piltangenterna.