3D-modeller från billiga digitalbilder - förslag (4 / 5 steg)
Steg 4: Buller filter & övriga frågor
1. icke-ämnesområden såsom texturer i bakgrunden tilldelas ibland 3D positioner mycket närmare kameran än i verkligheten. Detta gör dem ser ut som en del av ämnet när i själva verket de inte.
2. några punkter har felförhållanden som orsakar dem att placeras i huvudsak på kameralinsen, eller oändligt långt bort.
3. många områden i ämnet får Z (djup) värden inte alls nära omgivning.
4. vissa delar av ämnet inte få matchas mellan bilderna och därmed får inte en djup värde alls, vilket resulterar i hål.
Ljudet av typ 2 kan elimineras trivialt.
Buller av typ 1 och 3 elimineras på samma sätt. För varje punkt som vi får i 3D-rymd jämför vi det med sina grannar. Om alltför många av sina grannar var inte tilldelats ett djup, eller tilldelades ett djup avsevärt skiljer sig från denna punkt, denna punkt bestäms vara buller och elimineras.
Typ 4 fel är svårare att hantera och utgör fortfarande problem.