3D-modellering en gnista diffusor (3 / 10 steg)
Steg 3: Modeling fallet - huvuddel
Det finns många sätt att göra detta, som du är välkommen att utforska. Ett enkelt sätt är att utvärdera de grundläggande formerna deltar och sedan använda dem för att ändra varandra. För en platt diffusor skapade jag en cylinder storleken på den knappen Internet-sköld, en låda storlek med Spark kärnan, och ett par andra lådor för stöder och sladden öppnandet.
Min största cylindern har samma radie som knappen Internetsköld (32,5 mm), och går från toppen av Spark kärnan till strax över knappen åtgärd på undersidan av skölden (11 mm). Jag vill ha denna diffusor att låta lika mycket ljus som möjligt genom, så jag använde ändra -> skalkommando att urholka det. En millimeter är en bra tjocklek för väggarna att låta tillräckligt med ljus. Se till att ändra riktning till utanför så att väggen går runt din 32,5 mm radie. Du behöver allt det utrymmet inuti.
För att skapa fästet för Spark kärnan i mitten, gjorde jag en låda med de mått som jag tog i föregående steg (35 x 19,25 x 6.7 mm). Denna del ligger direkt i centrum av knappen Internet som gör saker lätt. Det enklaste sättet är att skapa rutan i mitten av cylindern av mus över tills du hittar där markören fästs mot centrum och ange din dimensioner där. Du kan också skapa den någon annanstans och använda Magnet för att fästa det till mitten av den yta (och sedan dela upp dem för att göra det ett separat objekt igen). Jag tappade den till sängen (pressen skulle "), och urholkad på samma sätt som jag gjorde i cylindern.
Nu har vi två urholkade former. En av roliga delar av modellering använder objekt för att ändra andra objekt. Kombinera -> subtrahera kommer att ta ett objekt och skär det överlappande området från ditt andra objekt. (Viktigt: denna process tar bort den andra formen du väljer, så gör en kopia om du fortfarande vill det efteråt.) Så, för att rensa ut det utrymmet i mitten, jag dubbla rutan på plats (markera, kopiera, klistra in, retur), sedan subtraheras rutan från cylindern (Välj cylindern först, sedan rutan - ordning är viktig här). Eftersom det fanns två där, du kommer inte att se en skillnad i början, men du har gjort cylindern i två bitar, en av dem att centrera delar upp mitt i rutan. Klicka på den och slå bort.
Rutan har fortfarande tre sidor men ack, ack! Press/Pull till undsättning. Flytta vyn tills du tittar på undersidan av modellen, klicka på Ändra -> Tryck på dra och markera ansiktet på rutan som peta ut där nere. Om du har gjort väggarna i din urgröpt ruta 1 mm, behöva du bara flytta pilen upp 1mm komma jäms med botten av cylindern och ta bort det väggen. Prova att spela med Press dra; Det är praktiskt och jag använder den mycket för att manipulera former. Det är bekvämt att du kan ta bort del av ett objekt bara genom att flytta en vägg utanför där andra gränsen är.
Nu har vi på bas formen med en öppning för Spark kärnan att peta ut.