3D modellering grunderna (10 / 34 steg)
Steg 10: Flygplan, yxor och poäng
Innan vi börjar faktiskt bygga saker, jag skulle vilja ta upp några viktiga bitar av programvara för 3D-design: referera geometrier. Detta är plan, yxor och punkter som du kan använda för att hitta din sida och dess funktioner i 3D-rymden. Alla filer kommer att börja med bas referens geometrier, centrerad kring ursprunget, eller "zero-point", som CAD-program definieras som punkten (0,0,0) i 3D-rymden. CAD-program funktion i ett Cartesian koordinerat system, så alla punkter definieras av x, y och z avstånd från origo. X, Y och Z-axlarna sträcker sig från ursprunget och bilda de XY, YZ och XZ plan. Alla dessa referens geometrier kan refereras i skisser och funktioner när du designar delen. Skisser, som jag ska prata om snart, definieras av planet att de ligger på, och inom skisser och andra funktioner, axlarna och ursprung kan refereras för att skapa dimensioner. Du kan också skapa nya plan, yxor och poäng på andra håll i din 3D-modell, som jag ska gå in lite mer senare.