3D modellering grunderna (20 / 34 steg)
Steg 20: Modifiering och förfining verktyg
När du har använt några av extrudering, kretsa, sopa eller loft funktioner, kan du göra ett par saker att röra upp din modell och manipulera den för att ge önskat resultat. Här är några fler åtgärder du kan vidta. Märka de är ganska likartade till några av åtgärderna som skiss.
Filé: Rundor kanter och hörn till en viss radie. När delen är faktiskt tillverkade, förhindra filéer skarpa hörn. Filetering inuti hörnen är alltid en bra idé eftersom rundade inre kanter lindra påfrestningarna på delen och förhindra klippning.
Fas: Avfasningar skapa en vinklad ansikte på markerade kanter eller hörn. Medan de läggs oftast för estetiskt tilltalande, kan de användas på delar som glider in i varandra att göra insättning processen smidigare.
Skal: Ihålig ut inre av ett valda organ till en viss väggtjocklek. Angivna ansikten kan avlägsnas från kroppen.
Förslag till: Vinklar ut ansikten i viss grad. Släppningsvinklar är användbara när du designar delar för gjutning förfaranden.
Hål: Kan du placera alla typer av hål vid angivna punkter. Dessa inkluderar hål baserat på drill bit storlek, clearance hål, gängade hål anges av skruvtyp, countersinks, counterbores, etc.
Spegel: återspeglar en vald funktion eller organ om en vald plan.
Rektangulär mönster: Upprepar valda funktioner eller organ ett visst antal gånger i rader och kolumner.
Cirkulärt mönster: Upprepar utvalda funktioner radiellt runt en axel.