3D Motion Capture (3 / 5 steg)
Steg 3: Använda appleten
Steg (1)
Packa upp den fånga Applet till en lokal enhet, sedan öppna exe i mappen windows.application. Efter några sekunder bör öppnas ett fönster som ser ut ungefär som bilden nedan. Nu, antingen aktivera din LED (om du valt att gå med en färdiga ficklampa) eller skjut ett batteri mellan de två leder. Om du kommer med alternativ två, se till att spänningen på batteriet faller inom lysdioder godtagbart intervall.
Steg (2)
Placera dig ljus så att den kan ses av både kameror. En liten grön cirkel visar dig den position som kameran ser som grönaste fläck på varje video foder. Jag har definierat grönskan i en pixel baserat på dess RGB-värdet som denna:
Grönskan = G/4 + (G-R) + (G-B)
Som gynnar ljusa gröna bildpunkter, vilket gör ett halvmörkt rum utan många gröna saker i det en idealisk miljö.
Positionerna för den 0,5% grönaste är medelvärde för att hitta positionen för ljuset i varje video foder. Både koordinater från XY kameran foder och en från Z kameran foder används för att konstruera en 3D punkt.
Steg (3)
När du är klar, tryck på knappen börja fånga. En grön linje visas i rutan Sökväg Display. Det är XY plan projektion i din väg. Det bör ge dig en uppfattning om hur mycket av din ram du använder, men (om du drar i stället för att fästa lampan på en dansare) du bör inte använda den som en ritning guide. I stället tänka på formen du ritar i rymden. Du får ett mycket bättre resultat.
Steg (4)
Tryck på Stop Capture när du är klar. Om du är nöjd med sökvägen har du oavgjort, tryck på Export. Du kommer att märka att knappen Exportera har ett nummer efter det. Att antalet ökar varje gång du gör en ny väg och väljer att exportera den. Det nummer du ser vid tidpunkten för export kommer att vara namnet på den exporterade textfilen. För att hålla alla namn unika, ingår datum och tid då de exporteras också i namnet. Textfilerna skriver till samma mapp som exe och får namnet så här:
path_data_1_y2008m8d19h10m2s25.txt
Steg (5)
Du kan spela in och exportera så många banor som du vill. När du är klar, se till att avsluta genom att klicka på det lilla krysset i hörnet av appleten. Som kommer att klara kamerorna från Quicktime.
Nu är du redo att göra skulpturen geometri.