3D Skriv ut din Trek, i färg! (8 / 10 steg)
Steg 8: Overlay bilden på 3D-modellen
Sida noterar: "Textur" kontra "UV-mappning"
En anteckning om att placera en bild på en modell: Shapeways stöder inte att lägga till en "textur" till en modell; de kräver att färgen läggas till via en process samtal "UV-mappning." (Och ärligt talat, UV-mappning är bästa vägen att gå för exakt 3D utskrift ändå.)
En "textur" är en bild som placeras på en 3D-modell att ge det ett realistiskt utseende. Bilden är oftast av något som smuts, eller granit, eller något där det finns ingen anledning att justera bilden med terrängen i modellen. Eftersom vi behöver exakt placering, inte kan vi använda en "textur" för att placera våra vybilden.
Vi måste använda en annan process, kallad "UV-mappning." UV-mappning förlägger (och justerar) vybilden med polygoner som gör av ytbehandla av 3D-modellen. Fördelen är att du då kan sträcka och skala och ändra 3D-modellen, och bilden kommer alltid sträckas automatiskt för att matcha.
Tillämpa yta bilden via UV-mappning
Gå tillbaka till Blender och Visa plain vit 3D-modellen från innan.
Visa modellen från toppen, som en perfekt rektangel. (Skift-C, Visa -> topp, och se till att vyn är inställd Ortho via Visa -> Persp/Ortho.)
Dela upp fönstret vyport: I det övre högra hörnet i den sub-fönster som visar modellen, det finns en liten triangulär hastigt. Dra det till höger. Du bör nu se två fönster med modellen i varje.
I det nya modell fönstret (en till höger), längst ned till vänster finns en ikon som ser ut som en kub. Vänster-klicka det och välj "UV/Image Editor."
Tillbaka i det vänstra fönstret, Välj terräng-modellen (Högerklicka på 3D-modellen).
Välj redigeringsläge med knappen som säger "Objekt Mode" i det nedre vänstern.
Till vänster i kallas en knapp "Unwrap" i avsnittet "UV-mappning". Klicka på "Unwrap" och välj "Projekt från beskådar."
Här ser du en orange rektangel visas i fönstret sub till höger. I det sub-fönstret, klicka på knappen "UVs" och välj "Exportera UV layout." Spara den som en fil till exempel "uv_grid.png."
I vänstra fönstret, ändra från "Redigeringsläge" till "Objekt läge." (Knappen längst ned till vänster.)
Stäng höger sub fönstret som används för att Visa UV rutnätet genom att skjuta det triangulära dra i ett handtaget från vänster till höger, motsatsen till hur du skapade det andra sub-fönstret.
Redigera filen .png
Magiskt händer här.
Vid denna punkt, visas de ändringar du gör i UV .png-fil på ytan av modellen. Om du ritar på den .png-fil med ett ritprogram, är det samma som måla på 3D-modellen!
Om du vill redigera filen .png, jag använder CorelDraw, men du kan också använda Gimp eller Photoshop. Radarbild .jpg terräng bilden är:
- Öppna .png och sedan importera JPG-bild som en overlay eller lager.
- Sträcka och rotera .jpg för att matcha UV rutnätet.
- Spara filen .png (och hålla bildredigeraren öppen).
Nu kan du återföra .png-fil i mixer så här:
Kontrollera att ShapeIndexedFaceSet är markerat i mixer.
På höger sida av skärmen, klicka på ikonen checker-board (förmodligen ligger ovanför knappen "Animation".)
Raden under schackrutigt ska nu säga något i stil med ShapeIndexedFaceSet > form > textur.
Obs: Det finns tre ikoner tillsammans, i rad, precis under denna text. Förvirrande, är den högra också en checkerboard. Om du någonsin behöver att komma tillbaka till att redigera vybilden (texturen) kan du behöva ShapeIndexedFaceSet, och klicka sedan på mitten av dessa tre ikoner.
Klicka på knappen "Ny" för att lägga till .png-fil.
Klicka där det står "Moln" och välj "bilden eller filmen."
Lägre ner, du bör nu se en "Öppna" knappen. Klicka på den, bläddra till PNG-filen du ändrat ovan och dubbelklicka på filnamnet för att ladda den.
Lägre ner, det finns ett "Mapping" avsnitt. Det finns en pull-down meny som kallas "koordinater:" ändra inställningen från "Datorgenererade" till "UV."
RENDER
Vi kommer nu att "Göra" modellen för att se hur det ser ut.
Nära den nedre vänstern delen av skärmen är en ikon som ser ut som en vanlig vit sfär belysta från ovan. Klicka här och välj "Utsmälta." Det tar några sekunder att generera en bild när bilden av 3D-modellen. Använd den här knappen för att växla mellan återgivna och solid visningar.
SLUTFÖRA BILDPLACERING
Nu kan du rotera modellen och zooma in och ut. Det är viktigt att kontrollera att bilden overlay justerar med terrängen.
För att göra detta, kan du växla mellan "Konverterade" och "Solida" lägen. Genom att växla fram och tillbaka mellan transportsätten och zooma i vissa regioner, kan du kontrollera att vybilden är korrekt justerad med terrängen.
Jag använde delar av min vandring som var relaterade till terrängen på något sätt. Till exempel min vandring slutade på toppen av ett berg. När jag växlar mellan fast och Render mode, kan jag justera .png-fil för att se att i slutet av min vandring (i renderingsläge) ligger i linje med toppmötet mellan fjällterräng (i fast läge).
Om det finns en felaktig justering, gå tillbaka till bild redigering program (används för att redigera filen .png), och sedan Skift eller stretch .jpg lagret. Spara filen, och sedan gå tillbaka till Blender och uppdatera bildfilen. Om du vill uppdatera, klicka bara på ikonen Uppdatera i det högra sub-fönstret. Det ser ut som en ny cykel knapp, och är precis till höger om raden filnamn. Göra uppdateras automatiskt, visar du de ändringar du gjort i PNG-filen.
Denna iterativa process är snabbt och enkelt när du vänjer sig det.