3D Skriv ut din Trek, i färg! (5 / 10 steg)
Steg 5: Skapa 3D-modellen i mixer
Blender är ett öppet källkodspaket programvara för 3D-modellering. Du kan hämta den gratis på http://www.blender.org.
Observera att det finns en inlärningskurva för denna mycket kraftfull programvara! Jag ska försöka gå igenom det, men du kommer förmodligen vill ha en uppslagsbok som "Mixer for Dummies" (http://www.amazon.com/Blender-Dummies-Jason-van-Gumster/dp/0470584467) och du kan behöva spendera lite tid lärande den grunderna i detta program för att använda det väl.
Efter Blender, välj "fil" -> "Import" -> "X3D Extensible 3D (.x3d/.wrl)" och sedan navigera till din .x3d fil och markera den.
Några användbara Blender navigeringskommandon:
- Använda din mushjulet för att zooma in och ut.
- Tryck och håll den mittersta musknappen medan du flyttar musen för att rotera bilden i 3D.
- Vänsterklicka för att flytta markören cross-lucka.
- Tryck ALT-hem att centrera bilden där markören cross-lucka är.
- Skift-c att centrera bilden.
- Om regionen sub-fönster som visar bilden någonsin ändras till ett annat läge (om du av misstag trycker på "Render" knappen till höger, till exempel), klickar du i denna sub-fönster och tryck på SKIFT-F5.
Till vänster visas en lista över artiklar som kamera, kub och lampa. Genom att klicka på "ögat"-ikonen bredvid dem, stänga av dem alla utom din ShapeIndexedFaceSet. Även stänga av på kameraikonen för dessa objekt.
Nära botten av skärmen, välj "Visa" -> "Visa Persp. / Orth"
Tryck på SKIFT-c att centrera bilden.
Välj "Visa" -> "Top"
Du bör nu se din karta som en rektangel, förmodligen med South upptill och norr längst ned. Vi kommer att vända grafiska överlägget senare att matcha.
Spara ofta!
LÄGGA TILL EN LJUSKÄLLA
Vi måste lägga till en ljuskälla i modellen. Detta kommer att belysa det senare så att vi kan se den. JPG-bild som kommer att placeras på ytan.
För att göra detta, tryck på Skift-A. Detta kommer att ta upp en meny på skärmen. Vänsterklicka på lampan, sedan solen.
En sun-ikonen visas på skärmen. Klicka och dra de röda och gröna pilarna för att centrera den över landskapet. Du kommer att behöva rotera modellen ett par gånger att se att den är centrerad. Sedan, klicka och dra den blå pilen för att flytta den högt ovanför ytan.
I fönstret längst till höger sub visas ordet "Sun." Inaktivera "ögat"-ikonen, som tidigare. Lämna "kamera" ikonen på.
Vi är nu redo att förbereda den färg grafik som kommer att skrivas ut på toppen. Detta ger den 3D utskriften ytfärgen terrängen och sökvägen till din vandring.