3D-skrivare glödtråden färg fjärranalys humör ljus (2 / 5 steg)
Steg 2: Elektronik
Låt oss börja med upphakning av sensorn, Arduino och RGB-lysdioder. Detta är ganska enkelt, se Fritzing diagrammen för referens. RGB remsan kan kräva lödning vissa connecters till den.
Nedan följer en förklaring av stiften på färgsensor och RGB strip ges nedan:
Färgsensor:
GND: Anslut detta stift till marken på din Arduino.
VCC: Anslut detta stift till 5V på Arduino
S0, S1: Dessa två stift kan användas att välja skalningen av utdata frekvensen. Ju högre output frekvensen i mer detalj kommer vi att kunna upptäcka i färgerna. Vi kommer inte att ändra detta i programvaran så vi ansluta båda stiften till 5V att få 100% frekvens produktion.
S2, S3: Dessa två stift används för att välja den färg vi vill mäta. Vi kommer att mäta färger en i taget och använder dessa stift för att berätta sensorn vilken färg vi vill mäta. Som standard är pin 3 S2 och pin 4 för S3 i koden.
OE: Detta stift används för att aktivera och inaktivera sensor utdata. Vi kommer inte att behöva detta så för att hålla sensorn aktiverats vi ansluta detta till GND.
UT: Detta stift kommer att generera pulserna, desto fortare pulserar det mer ljuset är närvarande. Det här är ingången till vår ansökan. Som standard är pin 2 i koden.
RGB Strip:
GND: Anslut detta stift till marken på din Arduino.
4-7VDC: Anslut detta stift till 5V på Arduino
BULLER: Indata för lysdioderna. Som standard är pin 5 i koden.
Nu ansluta ström till din Arduino. Om allt är väl lysdioderna på färgsensor ska tändas.