3D tryckt keramiska oljelampa (1 / 5 steg)
Steg 1: Design
Vilka är riktlinjerna för utformning av 3DP keramik? Jag får detta från Shapeways, så jag punt till deras sida om hur man använder detta material. En viktig regel är att när du har ett slutet utrymme, du behöver minst en 10-15mm hål så inre kan vara depowdered. Bild folk att nå genom hålet med dental plockar, försöker röra varje del av inredningen: om de inte kan göra detta enkelt, din del misslyckas.
Jag bestämde mig att göra min lampa ganska enkelt. Det är handlingsdugliga symmetriska eftersom jag göra allt sånt. Den har tre fylla hål, som bör vara gott för lätt depowdering. Det har en central volym att hålla oljan det tunnar fast kanterna som bör vara säkra att hantera och tillräckligt tjock för att skriva ut väl. Jag satte några dekorativa prickar på de nedre loberna, jag är inte säker på hur väl de kommer ut.
Den är formad som en Enneper yta. Jag använde Ytan Evolver, som är freeware avsedda för matematiker, för att generera huvuddel. Jag bygger hål, bullnose kanter, dekorationer och interiör filéer i noshörning. Sedan jag exporteras hela till en STL-fil, och används Förverkligas Magics för att städa upp maskor. Min programvara verktygslåda ser ut så här av historiska skäl (den senaste uppdateringen till Evolver var 2008) men det finns ingen anledning yours se lika ut. De gustibus--din lampa förmodligen kommer inte ser som mitt antingen!
För att trösta mig själv medan jag väntar på Skriv ut, gjorde jag en realistisk bild med Maxwell Render. Igen, jag använder detta program eftersom jag gillar det och jag är vana: säger inte det är bäst, det är en smaksak. Jag fick ljuslåga ljuseffekten från deras materiella bibliotek.