3D utskrift Quasicrystal former (4 / 5 steg)
Steg 4: Zebracrystals!
Så jag gillade vilda stripy effekterna från skiktad ytor, men de var jobbigt att göra i OpenSCAD. Jag beslöt att göra stripy ytorna direkt, med en sinusformad palett i gråskalebilder. Detta var lätt bearbetning: för att mappa om ljusstyrkan på en pixel med värdet v, beräknade jag sinus sinv = sin(TWO_PI*w*v/(255.0)) sedan mappas resultatet tillbaka till 0-255 med int(map(sinv,-1,1,0,255)).
I ovanstående ekvation är "w" den variabel som ger antalet sektorer. Tänk på w som antalet lager i ytan som quasicrystal klipps av. Detta tillför en ny dimension i vårt utrymme av mönster att utforska, så jag igen genererade en hel massa kristaller för att se hur saker och ting förändras med w. Första två bilderna ovan är sinus och cosinus kvasikristaller med f = 7. De två sista bilderna är sinus och cosinus med parametrar f = 7, n = 5 och w = 5, som är fem ränder mellan lägsta och högst. Dessa är de bilder jag används för att skapa ytor för former som följer.