Android kontrollerade Robot för nybörjare (A till Z) (6 / 7 steg)
Steg 6: Göra App
App Inventor är en spindelväv baserat fri och lätt att använda android ansökan utvecklingsmiljö. Ingen tidigare erfarenhet av programmering krävs för att utveckla android app med App Inventor. Du kommer att kräva ett gmail-konto att starta med App Inventor.
Det finns två former av Bluetooth – klassiska Bluetooth, som vi använder i exempelprogram och en nyare version som kallas Bluetooth låg energi, Bluetooth BLE, Bluetooth LE eller Bluetooth Smart – alla hänvisar till samma nya teknik. De nyaste Android-enheter som kör Android 4.3 eller nyare, stöd vanligtvis den senaste Bluetooth Smart tekniken. Oavsett, vi använder klassiska Bluetooth som är bakåtkompatibel till äldre telefoner, och är tekniken som stöds av App Inventor.
VIKTIGT – inte alla Bluetooth-moduler fungerar med App Inventor! Nya versioner av Android stöder alla versioner av Bluetooth, stöder App Inventor (vid tidpunkten för detta skrivs) "classic" Bluetooth bara. I synnerhet stöder App Inventor inte den nya Bluetooth LE (lågenergi) versionen.
Att utveckla app i App Inventor du har att arbeta med två miljö, formgivaren och block Editor.
App Inventor Designer
Designfönstret eller helt enkelt "Designer" är där du lägger ut utseendet av din app, och ange vilka funktioner den ska ha. Du välja saker för användaren gränssnitt saker som knappar, bilder, och textrutor och funktioner som text till tal, sensorer och GPS.
App Inventor block Editor
Block Editor används för att definiera app beteende genom att sätta block tillsammans.
Vi har samlat grundläggande kunskaper om app inventor. Så, låt oss börja att utforma ett program för att styra vår robot.
Till komma i gång gå till App Inventor
1. gå till webben: http://ai2.appinventor.mit.edu/ och logga in med ett gmail-konto.
2. Klicka på Fortsätt för att avfärda startbilden
3. starta ett nytt projekt, ge ett namn utan något utrymme
4. formgivaren öppnas.
5. Lägg till en etikett, en ListPicker, 5 knappar, ett reglage och en annan knapp.
6. sedan lägga två icke-synliga delar (BluetoothClient1 & Notifier1)
7. jag använde 5 bilder för fem knappar (4 pilar & 1 stop), måste du ladda upp bilden i media-sektionen först att göra det.
Våra UI design är klar. Vi nu definierar beteendet för UI komponent från Block Editor.
1. app initiering: Det första steget är att kontrollera att Bluetooth är aktiverat eller påslagen. Om inte, ett felmeddelande visas påminna användaren öppna Androids inställningar och växla sedan Bluetooth till.
Händelsen Initiera inträffar när appen lanseras – och detta är ett bra ställe att kontrollera huruvida Bluetooth är aktiverad på enheten.
2. anslutning: När enheten är igång, användaren väljer enhetens namn från en lista över tillgängliga Bluetooth-enheter. Eftersom listan över enheter i form av en lista, är ListPicker en stor gränssnittskomponent att Visa enhetslistan och hantera markeringen. Innan listan visas, är listan fylld med en lista över Bluetooth-enheter (AddressesAndNames).
Efter att enheten har markerats med användargränssnittet i ListPicker upprättar Connect metoden för BluetoothClient1 anslutningen. Metoden returnerar värdet true om anslutningen lyckas. Om anslutningen blir framgångsrika sedan ändra Label1 texten till "Status: ansluten" i grön färg.
När kopplar bort knappen klicka BluetoothClient1 bli kopplas och Label1 text ändras till Status: inte ansluten i röd färg.
När någon från 5 knappar (upp, ner, vänster, höger & Stop) klickas sedan skickar 1 byte unikt nummer till den mottagande enheten (HC-05 ansluten till Arduino).
När reglaget ståndpunkt blir ändrats skickas det nuvarande position till mottagaren.
Om du har följt alla steg din app är nu mognat nog att interagera med dig och också som din robot. Det är hög tid att göra en APK-fil för din mobiltelefon och överföra den till din enhet.
Klicka på Build-menyn och välj Spara APK till min dator. En APK-fil skapas och laddas ner till din dator. Överföra den till din mobiltelefon och installera i din enhet.
Komplett källfilen (.aia) bifogas nedan. Du kan importera den till kontot App Inventor från projekt-menyn och ändra det som din önskan.