Animatron 8.3: En Animatronic Controller (7 / 9 steg)
Steg 7: Nu är vi i främsta SLINGAN
Men vi är inte redo att köra ännu. Så långt, vi har definierat villkor och globala värden, skrivit ett par funktioner, setup hårdvara och mjukvara, läsa i programmet och ännu...
Vi behöver definiera de lokala variablerna. Detta är variabler som endast kommer att användas i de viktigaste loopen. De används för:
Variabler som används i ljud/mun bearbetning, såsom gränserna för ADC ingång för olika mun rörelser, och strängen för kommandot servo...
Objektet spelare är de matriser som innehåller tid och åtgärder från manus av en viss "spelare". En spelare utför ett kommando samtidigt med andra kommandon. I pingvinen, kunde hans huvud titta vänster medan hans höger flipper vågor. Därför två åtgärder, två spelare. (Pssst, är det inte riktigt samtidigt, det är dags skivning)
Flytta kommandot variabler som är indexet till kommandot (allt måste definieras!) och en buffert som programmet minne instansen kopieras.
Sync. skript är en speciell funktion i språket som Animatron8.3 utför. Två eller flera olika scripts i så många spelare kan programmeras att vänta på varandra, så att synkroniserade rörelser
Random play - ett annat index som används när du slumpmässigt väljer en åtgärd. Användbart i pingvin när du skriver flera huvud eller bålen skript, och vill att slumpmässigt välja en ska utföras. När jag visar pingvinen, kommentera jag att den har ett sinne egen. Jag vet aldrig vad han ska göra. Det finns dagar när jag inte vet vad jag gör!
Kommandoindex - du kommer att definiera allt!
Paus/random pausa - mellanliggande variabler används för att beräkna den faktiska tid som ska gå när instruerade att slumpmässigt pausa.
Loop kontroll - huvudloop använder denna variabel. Den kretsar helt enkelt "while(NotDone);".
Pausa kontroll variabler - dessa är variabler som anges med ett digitalRead stift ansluten till växeln kontroll och används för att bestämma huruvida skissen ska pausa.
"Definiera första steget" definierar viktiga variabler. Det definierar den första spelaren och det värdet vara script start eller MainScript (diskuteras i funktionen Läs A-kod). En "steg" närmare igång!