Anvisningar använder ARDUINO SERIAL MONITOR (3 / 3 steg)
Steg 3: Felsökning med seriell bildskärmen:
Om du testar en ny skiss kan du behöva veta vad som händer när du försöker köra den. Men "Programvara är osynliga!". Så måste du berätta programvara för att berätta vad den gör, och ibland värdet av att ändra variabler. Detta gör du min använda följetong Monitor och lägga till kod till din skiss till skicka tecken som du kan se.
SETUP:
I installationsprogrammet måste du börja seriell kommunikation och ange baudvärde (hastighet) som data överförs på. Som ser ut så här:
Serial.BEGIN(9600); Andra överföringshastigheter kan användas...
Serial.println ("min skiss har startats");
Den andra raden är valfri...
SLINGA:
Här kan du skriva ut användbar information till seriell bildskärmen. Exempel:
Serial.println ("överst på loop");
Serial.println ("läsning temperaturgivare");
Serial.Print ("LoopCounter värde =");
Serial.println(LoopCounter);
För detaljer om hur du visar olika data, se "Serial_Print.html" i avsnittet referens i din Arduino IDE:
Översta menyn: Hjälp > reference/Serial_Print.html
Experimentera med att ändra prov mjukvaran skissen.
Mer Arduino anvisningar på den Arduino-Info.Info WIKI!