Arcade-knappen MIDI-Controller (6 / 10 steg)
Steg 6: lödning
Vi ska börja med lödning alla ground anslutningar till potentiometrar. Skär en längd av svarta kabeln ca 80mm lång, och två mer längder ca 50mm lång. Strip ca 8mm isolering från vardera änden av trådarna. Nu radas upp ena änden av varje tråd, och vrida kopparen av alla tre trådarna tillsammans. Vi kommer att fästa denna grupp av kablar till stift en av de översta vänstra roterande potentiometern. 80mm tråd går sedan till marken stift Arduino, medan de andra två kablarna kommer att gå till intilliggande rotary och glidande potentiometrar.
Tin tvinnade slutet av trion av ledningar med några löda så kablarna är smält samman. Inte löd den till potentiometern ännu dock!
Skär en kort längd på värme krympslang (ca 12mm) och skjut den över tvinnade slutet av trådarna, det ska vara minst 20mm från den exponerade kopparen och löda. Nu gå vidare och löda den tvinnade tråden till potentiometern benet. När det har gjort du kan krympa bild värmen över benet, skydda den lödda gemensamt. Lämna bara värmen förminska lös för nu och vi ska lägga värme till det senare när vi har gjort alla lödning.
Nu skär en annan 50mm längd svart tråd och band varje ände. Rada upp ena änden av kabeln med den fria änden av en av de 50mm kablarna från innan. Twist koppar av de två kablarna tillsammans, och sedan tenn leden. Igen inte löda gemensamma ännu, men först skära några värme Krymp och skjut den genom konserverad ledningar. Löda de tvinnade kablarna till pin en av de andra roterande potentiometern och skjut värme förminska över leden.
Upprepa proceduren för varje potentiometer ben och arcade knappen ben, med hänvisning till kopplingsschema. Inte varje led kommer att vara samma, så se till att du vet vilken tråd som behöver gå där. Inte löda något till nederst högra mest arkad knappen (på stift 13) eftersom det är ganska olika och täckt i nästa avsnitt. När alla marken ledningar och + 5V ledningar har varit lödda, ungefär mät och kapa analogt och digital ingång sladdar och löda på plats. Tips på den fria änden av varje tråd av tenn och infoga dem i Arduino styrelsen.
Stift 13 och Pull-down Resistor
Som nämnts i föregående steg, kräver stift 13 en pull-down resistor så man kan läsa av Arduino. Hänvisning till kopplingsschema, löda motståndet till gemensamma (svart) binda av knappen 11. Löda en kort längd på svarta kabeln till den andra änden av motståndet så det kan nå knappen 12. Nu vrida tillsammans i slutet av den korta svarta kabeln med den data kabeln som ansluter stift 13 till knappen 12. Löda kablar ihop, och sedan löda kablarna till ett av benen på knappen 12 par.
Köra en tråd från den + 5V benet av roterande potentiometer fyra till den fria delen av knappen 12 (se långa röda tråden till höger på bilden nedan). Löda kabeln till potentiometer och knappen.
Stänger skåpet
Låter enkelt nog, men bara vara säker på att ingen av komponenterna stör trådarna ansluta till Arduino. Observera i den andra bilden att alla digital input sladdar köras till höger om Arduino styrelsen. Detta gör rum för den första kolumnen av arcade knappar att sitta fint ovanför Arduino utan att krossa den.
Du kan behöva en liten kraft vid montering på locket till basen. Om det inte stängs av korrekt, prova och se vad komponenter eller ledningar får på sätt. Du kan behöva böja några knapp ben och ordna några kablar för det att stänga fint. När locket är på, skruva fast den tillsammans med de medföljande skruvarna.
Lägga till gummifötterna i varje hörn av basen (inte över skruvhålen i fall du behöver tillgång inuti) och du är klar!