Arduino 2D nivå (4 / 8 steg)
Steg 4: Låt oss börja med en cirkel
Denna cirkel kommer att så småningom flytta som vi luta enheten. Men första sakerna första...
Vi ska belysa enskilda pixlar på LOL skölden med kommandot LOL bibliotek:
LedSign::Set (x, y, 1);
där x och y är koordinater på skölden LED vill vi belysa
Vårt jobb är att lista ut hur man beräkna x, y-värden som gör en cirkel.
Pseudo kod gör vi det såhär man drar bara en fjärdedel (kvadrant) av cirkeln:
för x = 0 till RADIUS
y=f(x); Detta innebär att y är en funktion av x. Vi har inte sagt vad fungera ännu
Plot(x,y)
slutet
Så vad är funktionen?
r ^ 2 = x ^ 2 + y ^ 2
där x ^ 2 betyder "x fyrkant" eller "x upphöjt till 2"
Vi vet x eftersom det har den för loop iterator;
Vi vet r eftersom det är radien,
Så vi arrangera att hitta y
y = sqrt (r ^ 2 - x ^ 2) / / sqrt() innebär kvadratroten
När du koden upp du få en cirkel som visas på bilden.