Arduino grunderna del 2 (2 / 5 steg)
Steg 2: Arbeta med I2C 1602 visar
Detta är en enkel sak att använda, och mycket användbart. De behöver bara 2 av din arduino ledningar (I2C, vilket är användbart men Uno har ett par. Analog 5 är SCL och 4 är SDA. Till skillnad från seriell, Anslut SDA SDA och SCL till SCL. (i följetong, TX är ansluten till RX och RX till TX)
Kontrollera att Vin och Gnd är ansluten på rätt sätt. Återförda SDA SCL kommer inte att hantera någon skada, men omvänd spänning kan vara dåligt. När du har anslutit bildskärmen aktiverar bakgrundsbelysningen. Vrida potentiometern kan ändra kontrasten men det är för bättre kvalitet, inget speciellt.
Nu finns det en massa koder dessa saker kan hantera. Detta kräver LiquidCrystal biblioteket. En guide om hur du installerar bibliotek på arduinos:
http://Arduino.cc/en/guide/libraries
# Innehåller nu, är för bland annat biblioteken och deras koder.
LiquidCrystal_I2C lcd(0x27,16,2); vilja sätta LCD adressen till 0x27 för en 16 tecken och 2 raders display, som jag har ingen förklaring om det. Vi bör memorera dessa, FN-lära-stånd.
Själva koden med dessa är enklare än ett ögonblick. efter void setup finns det en kod:
LCD.init();
som initierar displayen, typ av viktigt.
då säga antingen i loop eller setup, vi bara:
LCD.backlight();
LCD.Print("[Words]");
vilket är ganska enkel. Nu, i stället [ord] skriva vi bara något. Detta är en lista över koder stöds (kommer inte att diskutera dem nu):
LiquidCrystal()
BEGIN()
förloppsindikatorförekomstens
Home()
setCursor()
anropa
Print()
cursor()
noCursor()
Blink()
noBlink()
Display()
noDisplay()
scrollDisplayLeft()
scrollDisplayRight()
AutoScroll()
noAutoscroll()
leftToRight()
rightToLeft()
createChar()
En start kod är kopplad.