Arduino Kitchen Timer (3 / 4 steg)
Steg 3: Koden! (eller använder min)
Förklara det blir lite komplicerat, så jag ska ge er en kort översikt, och resten är ganska självförklarande:
Först initiera vi alla stift och funktioner som vi ska använda, se till att våra Arduino kommer att arbeta med dem. Vi använder den const int att visa att PIN-koden som vi har initierats är konstant och kommer inte att ändra. Variabler kan också vara påbörjas, men är i allmänhet inte konstant som de ligger i hela skriptet. Vi kontrollerar sedan om knappen (ansluten till Pin 2) har varit deprimerad eller inte, och om det är det lyser upp nästa segment och lägger man ut "tastyTimeVariable". Detta innebär att vi sedan kan använda en "om" funktion för att ange längden på krävs tidpunkten beroende på värdet av våra tastyTimeVariable. Du kommer att se att vi skjuter för "300 L * 1000 L" vilket motsvarar ca 5 minuter, som 300 000 millisekunder = 300 sekunder, och 300/60 = 5, så ganska exakt 5 minuter. Vi sedan berätta Arduino att om tastyTimeVariable är lika med något annat än 0 (dvs knappen trycktes och något har varit tidsinställda) att spela en grafisk display, och buzz summern. Vi kan variera längden på larmet genom att ändra den för kommandot.
Jag hoppas detta har gjort någon mening, jag har också skrivit kommentarer i script att hjälpa dem att försöka förstå hur det fungerar och ändra det för deras behov.
Jag har haft ett par uppdateringar som görs av enskilda personer till koden, och du hittar länkar till dessa i kommentarerna nedan, även om jag inte kommer att publicera dem som jag inte kan kontrollera riktigheten av sin kod som länkar som de har skrivit är här inte längre aktiv. Jag kan bekräfta att, även om stor, koden jag har skrivit och bokförda fungerar bra och är lätt att förstå om du vill granska den, så jag är rädd att jag inte kommer att kunna hjälpa din felsökning bör du använda en annan kod.