Arduino knappar Made Simple (2 / 2 steg)
Steg 2: Programvara :)
Obs:
- Om begreppen nedan inte är bekant för dig, kolla in min första handledning där jag förklarar vad är inte förklaras här.
Nästan där...
Helt enkelt kopiera koden i bilden ovan eller ladda ner filen Buttons.ino och sedan ladda upp den till Arduino, sedan trycker på knappen.
Tid för en förklaring:
Först vi definierar vår knapp och ledde pins högst upp i koden, vilket gör dem globala variabler så att alla funktioner nedan kommer att vara medveten om deras existens.
I funktionen setup():
Vi tillkännager vår led stift som en utgång, så att Arduino vet var att göra magin. Arduino som standard sätter dess stift som insatsvaror och därför vi behöver inte deklarera vår knapp stift som indata för att programmet ska fungera.
I funktionen loop():
Vi tillkännager ett uttalande av formuläret
IF(Condition) {
göra några magin ***
} annat {
göra något annat ***
}
vi kolla om tillståndet inom parentes () är uppfyllda, och om ja då Arduino gör magiska händer. Om villkoret inte är uppfyllt sedan gör Arduino något annat som föreslås ovan. sedan detta om else-sats inom den loop() funktionen, arduino ständigt kontrollerar värdet som returneras av den inbyggda i Arduino funktion digitalRead().
När knappen inte är intryckt finns 0 volt på stift 7, sedan funktionen digitalRead() returnerar värdet 0, vilket motsvarar ett logiskt "nej" eller "false" så då Arduino gör inte någon magi hända men körs koden i avsnittet annat {}.