Arduino LED Display (9 / 12 steg)
Steg 9: Exempel - enkel bitmapp
I det här exemplet kommer vi att Visa enkla statiska bitmappen med 8 x 8 pixlar.
Här är den Arduino skissen: SimpleBitmap, nu så att inte gå över det:
Först har vi initiera display, som vi har gjort ovan i kapitel inställningen upp saker. Nästa kommer vi måste skapa data som kan hålla vår bitmapp - det 8 x 2 byte. Detta ger oss upp till 8 rader och 16 horisontella pixlar. Men storleken på vår bitmapp är 9 x 8 pixlar (bredd x höjd) och detta är också storleken på den målade rektangeln. Det bör vara så liten som möjligt, så att du kan placera en annan bitmapp alldeles intill det.
Displayen kommer givetvis endast måla rektangelns bredd och höjd och inte hela data array. Detta är normalt, data arrayen kan hålla fler pixlar än periodisering av ut bitmapp, eftersom storleken på data är en multiplikation o 8 och bitmapp inte nödvändigt.
void setup() {
util_setup();
log_setup();
SS = createSS();
Disp = ny uppvisning (8, 3, ss);
Disp -> setup();
data = alloc2DArray8 (8, 2);
data [0] [0] = B01100001; data [0] [1] = B10000000;
data [1] [0] = B01100001; data [1] [1] = B10000000;
data [2] [0] = B01100001; data [2] [1] = B10000000;
data [3] [0] = B01100001; data [3] [1] = B10000000;
data [4] [0] = B01100001; data [4] [1] = B10000000;
data [5] [0] = B00110011; data [5] [1] = B00000000;
uppgifter [6] [0] = B00011110; uppgifter [6] [1] = B00000000;
data [7] [0] = B00001100; data [7] [1] = B00000000;
Disp -> paint (27, 9, 9, 8, data);
}
void loop() {
util_cycle();
log_cycle();
Paint metod uppdaterar endast intern buffert, för att skicka data till
MAX marker du har att spola display.
Disp -> flush();
Delay(100000);
}