Arduino LED Display (12 / 12 steg)
Steg 12: Exempel - rullande Text blandat
Detta exempel är liknande som ovan, men denna gången kommer vi att Visa
flera rullningsbara områden.
Denna kod är liknande till en med ett rullningsbart område, men denna gång har vi några:
void setup() {
util_setup();
log_setup();
SS = createSS();
Disp = ny uppvisning (8, 3, ss);
Disp -> setup();
uint8_t borderSpeed = 20;
textUpDown = "* ****";
upp = nya ScrollingText8x8 (disp, 64, borderSpeed, 1);
upp -> init();
upp -> Bläddra (0, 0, ScrollingText8x8::CONTINOUS_LOOP, textUpDown);
ned = nya ScrollingText8x8 (disp, 64, borderSpeed, 2);
ner -> init();
ner -> Bläddra (0, 16, ScrollingText8x8::CONTINOUS_LOOP, textUpDown);
textLeftRight = "*";
vänster = nya ScrollingText8x8 (disp, 8, borderSpeed, 3);
vänster -> init();
vänster -> Bläddra (0, 8, ScrollingText8x8::CONTINOUS_LOOP, textLeftRight);
höger = nya ScrollingText8x8 (disp, 8, borderSpeed, 4);
höger -> init();
höger -> Bläddra (56, 8, ScrollingText8x8::CONTINOUS_LOOP, textLeftRight);
meddelande = nya ScrollingText8x8 (disp, 48, 50, 5);
meddelande -> init();
Belong = "Detta är ett exempel på flera rullningsbara områden.");
meddelande -> Bläddra (8, 8, ScrollingText8x8::LOOP, Belong);
}
void loop() {
util_cycle();
log_cycle();
upp -> cycle();
ner -> cycle();
höger -> cycle();
meddelande -> cycle();
vänster -> cycle();
Disp -> flush();
}
Vi har skapat några instanser av ScrollingText8x8, var och en som innehåller olika text och position på skärmen. För att spela upp animeringen du måste ringa cycle() på varje instans, men du måste ringa en gång flush(). Varje samtal på cycle() kommer att uppdatera det en del av skärmen och flush skickar ändrade display o MAX marker.