Arduino stränginstrument (5 / 6 steg)
Steg 5: Tonar biblioteket
För att spela en ton, Anslut en PIN-kod till en piezo Summer eller en högtalare.
För denna demo använde jag en 8Ω högtalare ansluten till stift 7 genom en 100Ω motstånd.
Du vill använda biblioteket, instansiera en instans av tonen:
#include < Tone.h >
Tone notePlayer;
void setup(void) {
motsvarar den talare pin
notePlayer.begin(7);
}
void loop() {
Spela upp en anteckning:
notePlayer.play(NOTE_B3);
}
Dessa är de metoder som du kan använda med detta bibliotek:
begin() - förbereder en PIN-kod för att spela en ton.
isPlaying() - returnerar sant om tonen är spelar, false om inte.
Play () - spela en ton.
stop() - stop spela en ton.
Detta är en lista med konstanta värden av frekvenser för anteckningar:
Fasta namn | Frekvens (Hz) |
NOTE_B2 | 123 |
NOTE_C3 | 131 |
NOTE_CS3 | 139 |
NOTE_D3 | 147 |
NOTE_DS3 | 156 |
NOTE_E3 | 165 |
NOTE_F3 | 175 |
NOTE_FS3 | 185 |
NOTE_G3 | 196 |
NOTE_GS3 | 208 |
NOTE_A3 | 220 |
NOTE_AS3 | 233 |
NOTE_B3 | 247 |
NOTE_C4 | 262 |
NOTE_CS4 | 277 |
NOTE_D4 | 294 |
NOTE_DS4 | 311 |
NOTE_E4 | 330 |
NOTE_F4 | 349 |
NOTE_FS4 | 370 |
NOTE_G4 | 392 |
NOTE_GS4 | 415 |
NOTE_A4 | 440 |
NOTE_AS4 | 466 |
NOTE_B4 | 494 |
NOTE_C5 | 523 |
NOTE_CS5 | 554 |
NOTE_D5 | 587 |
NOTE_DS5 | 622 |
NOTE_E5 | 659 |
NOTE_F5 | 698 |
NOTE_FS5 | 740 |
NOTE_G5 | 784 |
NOTE_GS5 | 831 |
NOTE_A5 | 880 |
NOTE_AS5 | 932 |
NOTE_B5 | 988 |
NOTE_C6 | 1047 |
NOTE_CS6 | 1109 |
NOTE_D6 | 1175 |
NOTE_DS6 | 1245 |
NOTE_E6 | 1319 |
NOTE_F6 | 1397 |
NOTE_FS6 | 1480 |
NOTE_G6 | 1568 |
NOTE_GS6 | 1661 |
NOTE_A6 | 1760 |
NOTE_AS6 | 1865 |
NOTE_B6 | 1976 |
NOTE_C7 | 2093 |
NOTE_CS7 | 2217 |
NOTE_D7 | 2349 |
NOTE_DS7 | 2489 |
NOTE_E7 | 2637 |
NOTE_F7 | 2794 |
NOTE_FS7 | 2960 |
NOTE_G7 | 3136 |
NOTE_GS7 | 3322 |
NOTE_A7 | 3520 |
NOTE_AS7 | 3729 |
NOTE_B7 | 3951 |
NOTE_C8 | 4186 |
NOTE_CS8 | 4435 |
NOTE_D8 | 4699 |
NOTE_DS8 | 4978 |
Mer information kan hittas här:ToneLibraryDocumentation