Arduino Touch-point Light trumma (2 / 5 steg)
Steg 2: Steg 2: planera
Jag ville göra min första arduino projekt använder ljus på något sätt, men utan tidigare erfarenhet jag ville göra något enkelt att konstruera och dynamiska att interagera med. Lyckligtvis hittade jag en perfekt lösning i den Arduino inbyggda exempel, som kan nås från häreller om du använder Arduino skiss programmet ligger under Arkiv -> exempel. De två viktigaste funktionerna som vi kommer att utnyttja är de "ForLoopIteration" och "Analog Input" exempel. "ForLoopIteration" kommer att ge den grundläggande koden, med några extra ingångar för växeln och touchpoints.
Koden är följande:
int timer = 100; Ju högre siffra, desto långsammare tidpunkten.
CONST int sensorPin = 12;
int sensorState = 0;
void setup() {
använda en for-loop att initiera varje stift som en utgång:
för (int thisPin = 2; thisPin < 8; thisPin ++) {
pinMode (thisPin, produktionen);
}
pinMode (sensorPin, ingång);
}
void loop() {
loop från lägsta PIN-koden till den högsta:
för (int thisPin = 2; thisPin < 8; thisPin ++) {
aktivera PIN-koden:
sensorState = digitalRead(sensorPin);
om (sensorState == hög) {
digitalWrite (thisPin, hög);
Delay(timer);
Inaktivera PIN-koden:
digitalWrite (thisPin, låg);
}
annat {
digitalWrite (thisPin, låg);
}
}
loop från det högsta stiftet till lägsta:
för (int thisPin = 7; thisPin > = 2; thisPin--) {
aktivera PIN-koden:
sensorState = digitalRead(sensorPin);
om (sensorState == hög) {
digitalWrite (thisPin, hög);
Delay(timer);
Inaktivera PIN-koden:
digitalWrite (thisPin, låg);
}
annat {
digitalWrite (thisPin, låg);
}
}
}