Arduino XMAS hitcounter (4 / 6 steg)
Steg 4: Programmera Arduino
Om du är ny till Arduino, är det en liten styrelse, ihop helt med en AVR mikrokontroller. Det är väl lämpad för dataintrång och interagera med din omgivning. Många saker som är svåra med mikrokontroller är ganska lätt med Arduino. Några av fördelarna:
- inget behov av en separat programmering enhet (programmerare)
- levereras med en integrerad utvecklingsmiljö (IDE)
- kan köras på alla plattformar, Windows, Mac, Linux.
- enkel anslutning till din PC med USB
- hårdvara är öppen källkod (men namnet Arduino är inte)
- har en stor gemenskap
Mer information kan hittas på den officiella Arduino hemsidan. Vara säker, kolla in John's Arduino instructable för ytterligare detaljer om hur du kommer igång med Arduino.
Vad gör programvaran?
Den lilla bit av programvara som får laddas upp till Arduino, styr servo. Det tar emot enstaka byte via seriell anslutning via USB-kabeln. Om den får ett värde av 5, flyttar servo armen fem gånger fram och tillbaka. Så är max värdet att skicka 255.
Program på Ardiuno
Så jag antar att har du hämtat och installerat den senaste Arduino IDE från Arduino.cc. För nu är det version 0010 Alpha.
Du måste hämta ett bibliotek för att driva servo mer bekvämt. Du hittar den på Arduino Playground. Packa upp och placera mappen i .../arduino-0010/hardware/libraries /.
- Bifoga Arduinoen till datorn med USB-kabeln.
- Öppna IDE och börja en ny skiss. Skissen är Arduino talar för programmet. Välj Arkiv -> ny.
- Välj lämplig seriell enhet (Verktyg -> Serial Port). Detta beror på din miljö, för mig är det /dev/tty.usbserial-A4001JAh.
- Hämta bifogade filen och klistra in den nya skissen. Slå Spara knappen.
- Slå på Bekräfta-knappen. Detta sammanställer din skiss till en hex-fil som kan överföras till din Arduino.
- Slå på upload-knappen för att överföra din skiss till Arduino.
Provning
Nu är din besöksräknare redo för lite action. Låt oss se om det fungerar.
- Hit knappen seriell monitor.
- Markera textrutan bredvid skicka-knappen.
- Tryck på TABB och skicka den.
- Nu bör servo armen gå framåt och tillbaka.
Puh. Det var den svåraste delen. För nu kan du skicka en byte till Arduino och servo vågorna på dig. Nästa är att hitta något som du vill utlösa på klockan.
Vi är nästan klar.