ArdWidgets - GUI bibliotek för Arduino (6 / 6 steg)
Steg 6: Övergripande instruktioner
Här är några allmänna anvisningar som kan vara också hittas i kommentarerna i koden:
////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Instructions ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
//
Detta är ett enkelt exempel bearbetning skript som tillåter användare att enkelt skapa
Grafiska användargränssnitt (GUI) widgets med enkla förbindelser till en arduino.
Fermata biblioteket används för att upprätta anslutningar mellan behandling och Arduino.
Det är också en enkel introduktion till både objektorienterad och windows typ UI kodning och händelsehantering.
Det nuvarande genomförandet är ganska magert grafiskt, delvis för att göra koden läsligt, redigerbara och lärorikt.
//
Att använda: på Arduino sida ladda upp-StandardFermata koden finns under exempel > Fermata i utvecklingsmiljön Arduinoi
//
Det finns för närvarande (5) typer av ArdWidgets:
-en tryckknapp ArdWidgetButton
-en vågräta och lodräta skjutreglaget ArdWidgetHSlider och ArdWidgetVSlider
-två dimensionell ArdWidgetXY widget som kan köra två arduino stift
-en utökningsbar ArdWidgetGraph som kan ta ett godtyckligt antal ingångar och utgångar och Graf värden över tid
//
ArdWidgetButton är en Digital UI element som läser eller digital arduino pins-enheter
ArdWidgetSliders, ArdWidgetXY och ArdWidgetGraph läsa eller köra analog stift och producera analoga värden (0-255 eller 0-1023)
//
Den grundläggande signaturen för att skapa en widget är ganska överens:
ArdWidgetXXXXXX (int x, int y, int w, int h, int anio, int apin)
x, y, woch h är standard för många bearbetning element, respektive widget X och Y ursprung
och bredd och höjd.
Dessa definiera regionen rektangulära widgeten tar på duken
//
IO är antingen in- eller utmatning. Detta är samma betydelse som för Arduino
OUTPUT widgets att skriva värden för att produktionen stift (analog eller digital).
De kör användarinteraktion phyical utgångarna på Arduino
INGÅENDE widgets visar värden läsa från analoga eller digitala stift till bearbetning.
dessa Visa men svarar inte på musen interaktioner
//
Slutligen är apin den pin-kod till vara läsa eller kontrolleras av widgeten. Observera att:
Digital widgets (ArdWidgetButton) läsa eller skriva en av digitala stift numrerade 0 - 13.
Analog utgång widgets måste ha en analog utgång stift anges,
anges på arduino med en ~ (stift ~ 3, 5 ~, ~ 6, ~ 9, ~ 10, ~ 11)
Analog ingång widgets Använd analog ingång stiften och accepterar indata från 0-6. 0 motsvarar pin A0, etc.
anropet ArdWidgetXY och ArdWidgetGraph skapande är annorlunda från de andra genom att de kräver en matris med stift,
och graphwidget tar en vektor med ios:
ArdWidgetXY (int x, int y, int w, int h, int anio, int PIN-kod, PIN2-int)
//
Det finns också en grundläggande ArdWidgetsCollection klass som ArdWidgets läggs till och hanterar meddelanden,
mushändelser, etc.
//
Exempel setup() rutin nedan visar hur du skapar olika typer av in- och utdata widgets
och lägga till dem i behandlingen.
//
Skicka kommentarer och feedback till dshelden