Atmega328: förlora kristallen och få två stift (2 / 4 steg)
Steg 2: Bränna bootloader
Nu när du har chip definitionen på plats är det dags att bränna starthanteraren, behöver du:
- Arduino Uno (eller en annan modell Arduino med ett löstagbart chip.)
- Skärbräda
- Hoppare ledningar
- Atmega328P https://www.sparkfun.com/products/9061
Detta chip har inte en bootloader på den.
Om du har ett extra chip för din Arduino, eller ett chip med bootloader pre-installerat, du behöver en 16 MHz oscillator bränna bootloader eller chipet fungerar inte. Du kan använda en 16 MHz keramisk resonator eller en 16 MHz kristall och två 22 pF kondensatorer.
Binder upp kretsen som visas i bild och diagram.
Den röda pricken på chip anger pin en.
Om du har ett nytt chip, med ingen bootloader installerat, bry dig inte med resonator eller crystal.
Öppna Arduino IDE och klicka på filen = > exempel = >ArduinoISP.
Klicka på Verktyg = > styrelse och välj din Arduino ombord. (vanligtvis Arduino Uno)
Klicka på Verktyg = > programmerare och välj AVRISP mk II.
Klicka på upload-knappen för att ladda programmet till din Arduino.
Klicka på Verktyg = > ombord igen, denna gång väljer du ATmega328 på en skärbräda (8 MHz intern klocka).
Klicka på Verktyg = > programmerare och välj Arduino som ISP.
Klicka på verktyg och välj Bränna Bootloader.
Du kommer att se ett meddelande som säger Burning bootloader till I/O ombord (detta kan ta en minut).
Om du får ett fel meddelande försök igen, ibland det bara fungerar inte och nästa gång det kommer.
När den är klar kommer du får meddelandet gjort brinnande bootloader.