Att göra en enkel robot med 3D-modellering (1 / 5 steg)
Steg 1:
I detta projekt är programmet jag använder Rhino. Men teknik och verktyg som används här kan hittas i de flesta solid modellering paket som Inventor, Solidworks, Vectorworks, Sketchup och 123D. (Vara medveten om att ytan base modellering ansökan som Maya, 3DSMax, Blender fungerar inte bra med arbetsflödet modellering och resultatet kan variera).
Modellprocessen bryta ner:
De grundläggande tekniker som används här är skissen (2DOutline), extrudering och subtraktion (Cut eller olika).
Skiss är en grundläggande 2D kontur av formen du tänker skapa. Så i detta projekt 2D skiss/disposition är en cirkel form (fig I, II). När en skiss ritas det sitter på ett X, Y, Z-axeln i 3D-rymden att göra denna lätt att förstå vi kan se detta som ser på det från toppen, Front och sida.
I (fig jag) kan du se i (fig II) vyn justerats till en 3D vinkel att ge djup och perspektiv av vyn detta hjälpa oss Visa 2DSketch av cirkla som det sitter i en 3D-rymd och vi tittar på cirkeln från ovanifrån. Nu en andra mindre cirkel är dragna (fig III) drogs att se till att den andra 2Dsketch hämtas från vyn första cirkeln i toppen, framsidan, sidan och inte i en annan vy som detta kan förvränga resultatet.
Efter detta kan vi Justera vyn tillbaka till 3D klarsynt vinkeln att börja modellering. (fig IV)
Strängpressning är i princip lägga volymen till 2Dsketch, i (fig IV) den yttre cirkeln är markerad visas med gul. När strängpressning du kontrollera höjden av extrudering av frihand via muskontroll eller ange en viss höjd via en dialogruta. Den höjd som anges här är 4 mm. (beroende på programmet denna dialog box kan vara en pop up, inuti en drop down meny eller en menyn låda, etc)
I (fig VI) mindre cirkeln är markerad och extruderade vilket resulterar i en mindre cylinder (fig VII) och musen används för att kontrollera höjden. När båda cirkla 2Dsketch är pressad resultatet väl ser ut som (fig VIII) i 2 delar är fortfarande oberoende av varandra och kan fortfarande flyttas och justeras.
Subtrahera (Cut, olika) är samma process. Som namnet anger när en subtrahera används är det att ta bort en del från en annan. I (Fig IX) del plockas en gul markering först då del B är markerad. Genom att välja verktyget subtrahera (Cut, olika), (del B) väl vara subtrahera från (del A) vilket resulterar i (Fig. X). Så de delar som är plockade första (del A) kommer att finnas kvar och delarna som är plockade andra
(del B) väl dras detta omfattar området (del A) som skär (del B).
I (fig XI) större cylindern är markerade första (del A) och mindre cylindern (del B) plockas andra. Med hjälp av subtrahera (Cut, olika) resultatet väl se ut (fig XII). Vi kan se att mindre cylindern (del B) dras även av (del A) i snitt (del B) vilket resulterar i ett hål.