Att skapa en Pixel skärm i Batch (4 / 9 steg)

Steg 4: Förstå koden: den allmänna idén



Dessa nästa få stammen förklara hur koden fungerar. Jag ber om ursäkt om de läser som en lärobok, men några av koden är lite svårt att förstå.

Syftet med detta program är att visa en massa symboler på CMD fönster och hålla reda på dem samtidigt som de kan manipulera dem som svar på ingång. Det är mycket lätt att göra ett bildspel i parti av scripting ut långa bitar av kod som programmet ekon symboler på skärmen i någon form av bild, rensar skärmen och sedan skapar en ny bild, fortsätter att skapa en bild show som "telnet towel.blinkenlights.nl." Innehållet inte ändras, dock och inte reagerar på ingång, bara visar vad de är programmerade att Visa. Detta program fixar som.

Programmet fungerar genom att ställa in en massa variabler med symboler och sedan Visa dem i fönstret CMD. Skärmen har att hålla reda både av vilken variabel är som och hör hemma där, gör att displayen skall inrättas och markören för att flytta, och av innehållet i variablerna.

Det förra sker med hjälp av ett antal system. Varje pixel i skärmen har ett namn "v #," med den första pixeln på skärmen att vara "v1," den andra "v2," och så vidare. Siffrorna används för att avgöra vilken pixel att göra en öppen plats, en barriär eller annan beteckning, och att flytta markören. Markören är givet en spacial beteckning (hölls i variabeln % utrymme %) som gör att det finns på skärmen. Markören ses som en symbol, men symbolen kan ändra vissa villkor och siffrorna tala programmet där markören är för närvarande. Till exempel om % utrymme % ställs på 343, finns därefter markören på pixel v343.

Det senare sker med hjälp av symboler. När du flyttar markören, säga från den ovan pixel v343 till v344, en ruta till höger, kontrolleras och reagerar på innehållet i v344. Till exempel om v344 innehåller en barriär, programmet kommer att erkänna detta och så börjar nästa cykel ScreenLoop utan att flytta markören och så % plats kommer stanna som 343 och markören kommer att bo på pixel v343. Om v344 är tomt utrymme, space % blir 344 och markören flyttas till v344. I ett senare steg, jag har skrivit kod för ett spel där du försöker döda ett monster som jagar din markör av om gruvor, och monstret går igenom samma check/react process: samtidigt som man försöker för att flytta från v343 till v344, om v344 innehåller tomt utrymme, kommer den att flytta; om v344 innehåller ett hinder, det försök att gå runt det; om v344 innehåller en gruva, det kommer att blåsa.

Programmet måste också vara kompetent arbete med både symboler och siffror på samma gång. Nummer används för att bestämma spacial läge, symboler för att bestämma innehållet. Det kan inte ha % utrymme %, och så markören, som v343 och sedan Visa symbolen markören på v265. Programmet har för att kunna ändra symbol inuti en pixel, som att ändra tomt utrymme till markören symbol så att du vet där markören är placerad. Det har också för att kunna återställa pixlar som markören lämnar dem: när du flyttar markören från v343 till v344, v343 har att gå tillbaka till Visa tomt utrymme, eller, som i fallet med spelet, en gruva som du har kvar.

Se Steg
Relaterade Ämnen

Att skapa sömlösa klinkergolv tapet

skapa sömlösa kaklade grafik som kan användas som skrivbordsunderlägg, en webbsida bakgrund eller ett texturschema för 3D projekt. Här är hur.Det är många olika bildredigering verktyg där ute och så jag lämnar det upp till läsaren att lista ut hur ma...

Att skapa SSH nycklar

I denna Tutorial får du lära dig att skapa ssh puTTY nyckel användande puTTYgen och hur du startar med Windows batch. Testad på Raspberry Pi 2 och Windows 7.Steg 1: nedladdningarDu kommer att behöva hämtapuTTY & puTTYgen från http://www.chiark.greene...

Att skapa slumpmässiga Art för pussel

gör du fortfarande pussel med bilder? Det är för lätt! Jag ska visa dig hur du skapar ett pussel med hjälp av kraften, och slumpmässighet och vektor konst... Läs på!Detta projekt är en del kod, en del konst och en del fysiska objekt. Längs vägen vi a...

Att skapa Illuminated 3D-objekt med en laserskärare

även om jag använt dessa tekniker för att skapa konst, den verkliga skönheten i detta är att du kan skapa en 3D-objekt du vill med en laserskärare, oavsett om det är objektet själv, eller en negativ för objektet inneslutet i ett block, som jag gjorde...

Hur man använder Photoshop för att skapa texturer med Alpha kanaler för Second Life

detta vägleder dig steg för steg om hur man gör texturer med öppenhet för Second Life använder Adobe Photoshop CS. Den innehåller tips om hur man undviker suddiga vita konturer och lite info om masker och alfakanaler.Steg 1: översikt Att göra texture...

Att skapa POV sekvenser.

Detta instructable kommer att fokusera på att skapa sekvenser som kan användas för att skicka en LED gränssnitt.För programmering mallen har vi använt NodeBox 3, ett program som fokuserar på generativ design och datavizualisation men är i själva verk...

Använda Photoshop för att skapa Awesome Fotoeffekter

i detta instructable, du lär dig att använda några grundläggande teachniques och verktyg för att skapa en riktigt awesome letar bild.Du behöver:Photoshop - jag använder CS5.1Ett porträtt eller en bild av någon med bra belysning och bakgrund - vi vill...

3 sätt att skapa ett Virus

jag vet att detta kommer att vara kontroversiell. Detta är endast för informationsändamål. INTE sprida eller släppa de virus som skapats i denna artikel. Detta kommer att landa du i fängelse. Jag ska lära dig att skapa ett virus. En mycket grundlägga...

Med Fusion att skapa Plug formar

I denna tutorial kommer jag att använda Fusion 360 skapa en plug mögel för vakuumformning akryl så att slutprodukten liknar en blåst glas skala insekt.Material som används:1/4 tum akryl, klar och vit3/4 tum MDF, limmade med trälim för lager materialK...

Att skapa en enkel 3D-modell på Fusion 360 och skapa en verktygsväg MYDIYCNC

Hej därTory på MyDIYCNC här. Idag vill jag visa dig hur du använder en mycket användbar bit av programvara från Autodesk kallas: Fusion 360. Med denna programvara kan du skapa enkla 3D-modeller till avancerade och komplexa 3D-modeller.Vad jag hoppas...

Att skapa konst från Scratch - "The gasell"

detta är typ av ett pågående projekt för mig, men jag har inte riktigt haft chansen att arbeta med det som för sent, vilket är mycket olyckligt. "Gasell" var min första skapelse, och jag gjorde det ett tag sedan så jag inte minns exakta detaljer...

Att skapa grundläggande planritningar från en arkitektonisk ritning i AutoCAD

dessa instruktioner hjälper dig att skapa tydliga och korrekta planritningar från komplicerade bygghandlingar. I dagens värld den enklare och mer koncis en ritning eller karta är, desto bättre och snabbare en person kan använda den för avsett ändamål...

Att skapa Hologram Illusion med anpassad grafik

Jag gjorde detta instructable efter att ha sett en liknande en här.Jag trodde att förutom visar hur man ställer in ett hologram illusiton jag kunde Visa människor hur att också skapa anpassade rörlig grafik för hologrammet.Jag provive en kort handled...

Att skapa texteffekter

Adobe Illustrator CS5 används för att skapa grafik och typ i vektorformat. Typ är också skalbar vektorgrafik och kan förbättras genom att lägga till effekter till den. Använda text från grunden och lägga till texteffekter att det med olika verktyg i...

Att skapa en inbjudan

Illustrator kan användas för att skapa personliga inbjudningskort för olika tillfällen. I den här modulen skapa en inbjudan med en uppsättning färgschema och text....

Att skapa Animerad text i mixer 2.7

Jag har alltid älskat att arbeta med datorer och animationer.På att upptäcka Blender, var jag beroende av att ta reda på det annat jag kundeskapa. Blender kan verkligen hjälpa digta dina drömmar till verklighet. Ändå i denna tutorial visar jag digHur...

Att skapa enkla vintage/grunge logotyp med "text jagare"

Idag ska vi göra en enkel vintage/grunge logotyp med "text jagare"Vad vi behöver:-Adobe Photoshop- Text jagare- Egna former-Två gratis teckensnitt: Franchise och gamlaBara ladda ner alla källor och låt oss börja! :)Steg 1: Psd. mall Först och fr...

Att skapa en Demon dräkt

jag är kund och vill utmana mig själv. Ofta, jag prova saker att inte jag ens säker på kommer att fungera. Denna kostym var en av de gånger som det fungerade ut ganska vackert.Denna kostym till mig var faktiskt byggdes 2004. Att vara ett fan av Hellb...

Att skapa & Carving fiskedrag ur kådan

Rasping eller snida beten av kådan är en teknik för att skapa anpassade lockar. Denna video följer processen att hälla Alumilite harts i allmänna formen på ett drag, sedan raspande det ner till önskad information. Denna användare har finjusterat denn...