Att skapa en Pixel skärm i Batch (1 / 9 steg)
Steg 1: Programmets anatomi
Programmet har tre huvuddelar.
Först är huvudsakliga batch-programmet, som kontrollerar och underhåller skärmens innehåll och kan du manipulera pixlar. Detta är var mekaniken i skärmen ligger, och är skriptet måste du ändra om du vill skapa en skärm för en viss aktivitet. Du kan märka den här filen oavsett vad du vill ha.
Den andra skriften är filen det strukturerar pixlar på skärmen och gör dem synliga. Denna fil skulle lätt kunna införlivas i huvudfilen, men jag har hittat att det är lättare att göra det en andra fil för att ställa upp ordentligt och ändra programmet för olika stora skärmar. Detta är den fil som innehåller raderna för pixlar. I mitt manus jag har det refereras till som "screen.bat", och om du vill byta namn på filen du måste ändra i koden.
Den tredje filen är en kort bit av skript som låter programmet avgöra vad finns i en viss pixel. Huvudprogrammet ständigt ändrar och appeller denna korta programmet som du mata in kommandon. Detta är vad möjliggör markören att flytta runt utan försvinner från skärmen och för att bestämma innehållet i en pixel. Denna fil kommer att skapas automatiskt när du kör huvudprogrammet.
Det finns en fjärde valfri fil som gör att skärmen att arbeta i realtid, säger för ett spel. Flytta markören på skärmen, anger du ett kommando och tryck enter, och programmet körs dess loop och flyttar markören, eller lämnar det vara om någon igenkännlig kommandot ges. Detta tillval filen är en VBS fil som skickar kommandot retur varje sekund eller så skickar programmet in i öglan på sin egen. Detta sätt programmet kommer att hålla igång, oavsett de kommandon in, så att andra delar av programmet ska fortsätta fungera som du anger eller inte in kommandon. Detta är skriptet:
Ställ in flytta = CreateObject("WScript.Shell")
WScript.Sleep 600
Move.SendKeys "(ENTER)"
spara den som "move.vbs" och "rem" ta bort "rem samtal move.vbs" i avsnittet ScreenLoop i koden för att aktivera den.
Alla dessa filer måste sparas i samma katalog.